Pytanie z fizyki

...czyli wszystko co nie zmieściło się w innych działach a ma związek z bieganiem lub sportem.
PAwel
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 3390
Rejestracja: 19 cze 2001, 09:55
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Warszawa/Kabaty

Nieprzeczytany post

Do jakiego ciśnienia powinienem napompować dętkę w temperaturze 15 stopni celcjusza, żeby gdy wzrośnie temperatura do 30 stopni, ciśnienie w kole wynosiło 8 atmosfer? :)

Guy Lussac, czy coś w tym stylu?
ENTRE.PL Team
PKO
Awatar użytkownika
gato
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 264
Rejestracja: 28 lut 2003, 23:26
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak

Nieprzeczytany post

p1/T1=p2/T2

273,15 +30/8=273,15 +15/x

x= 7,6
gato                                                
No confundas dos tazas de te con dos tetazas!
Awatar użytkownika
stonoga
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 263
Rejestracja: 26 lip 2003, 22:17

Nieprzeczytany post

Czytałem kiedyś o kierowcy tira, który pompując opony zagapił sie i doszedł do 7 atmosfer. Leży w Łodzi na cmentarzu na Dołach.
Dlaczego mam wiecej nóg niż mózgów ???
PAwel
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 3390
Rejestracja: 19 cze 2001, 09:55
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Warszawa/Kabaty

Nieprzeczytany post

ech, Stonoga, Stonoga :)

dzieki Gato za wzór. Znaczit, jak napompuję nad ranem do 7.6 atm. to nie powinno pęknąć na słońcu w południe (moja Conti GP 3000 mają maksa 8.5 atm.)?

A czy jesteś pewien, że to ciśnienie rośnie liniowo z temperaturą. No niby to logiczne, ale ten Guy Lussac to jednak był Francuzem, nie wiem czy można zaufać? Może jakiś naukowiec radziecki potwierdził tą teorię, to bym bardziej mógł zaufać.
ENTRE.PL Team
Awatar użytkownika
Jarro
Stary Wyga
Stary Wyga
Posty: 233
Rejestracja: 07 maja 2002, 23:57
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Warszawa

Nieprzeczytany post

  Zależy na jakiej wysolości npm pompujesz w temp 15 i na jakiej wysokości npm chcesz mieć owe 8 atm.
        Proponuję zakup manometru i częsty pomiar.
Jarro
spector
Wyga
Wyga
Posty: 111
Rejestracja: 26 lis 2003, 10:54

Nieprzeczytany post

Eksplozja napompowanej przy +15st GP 3000 do 8atm jest b. malo prawdopodobna. Nawet gdy bedziemy jechac przy  temp +30st cisnienie wzrosnie ale nie do poziomu jak wynikaloby to ze wzoru, bo podczas jazdy dziala chlodzenie.
Niebezpieczenstwo nam nie grozi bo  opona ma pewien wspolczynnik bezpieczenstwa.
Swoje GP 3000 x 20mm czesto pompuje w domu w temp pokojowej na maxa do 11 atm.
Nawet podczas kilkugodzinnej jazdy przy +35 z opona nic sie nie dzieje. Czasami moze byc niespodzianka gdy tasma ochronna na obreczy jest stara, ma pekniecia lub
jest jedwabna i mamy lekka detke latex.
Kiedys detka w mojej GP3000x20 napompowana do 11 atm eksplodowala do srodka obreczy, w rejonie
otworu na szpryche (nowa jedwabna tasma rozszczepila sie i detka pekla tam z hukiem jak balon).
Nastapilo to po ok 10 min bezposredniego jej prazenia w  sloncu przy +30 podczas przygotowan do jazdy.
Czasami dotyczy to starszych tasm plastykowych. Jesli boki opony GP 3000 nie sa uszkodzone
(sa one b.delikatne) to rozwalenie samej opony jest praktycznie niemozliwe - pod warunkiem,
ze nie wazymy 90 czy 100 kg. Mnie to nie dotyczy przy moich 65 kg.
Wazniejsza jest inspekcja bokow opony i tasmy ochronnej niz dokladny pomiar cisnienia. Jesli mamy obawy mozemy zalozyc tradycyjna detke zamiast cienkiej latexowej.  
Spector
wirek
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 447
Rejestracja: 21 paź 2002, 11:53
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Wrocław

Nieprzeczytany post

A dlaczego do powietrza o ciśnieniu 7 atn stosujecie równania stanu gazu doskonałego?
wirek
Awatar użytkownika
stachnie
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 479
Rejestracja: 24 sie 2001, 11:03
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: 3:10:04
Lokalizacja: Zabierzów k. Krakowa
Kontakt:

Nieprzeczytany post

Quote: from wirek on 8:09 am on May 4, 2004
A dlaczego do powietrza o ciśnieniu 7 atn stosujecie równania stanu gazu doskonałego?
A dlaczego nie? AFAIR w tych warunkach jest dość daleko od poprawek Van der Waalsa.

S.
Awatar użytkownika
Pit
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 1350
Rejestracja: 27 wrz 2002, 09:10
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Warszawa okolice Agrykoli

Nieprzeczytany post

Ech Stachnie jak zobaczyłem, że sie dopisałeś do tematu z fizyki to juz byłem pewien, ze kwestia pompowania roweru nabierze nowej perspektywy:)
Ja bym jeszcze się zastanowił czy na pewno opony w czasie jazdy są chłodzone przez pęd powietrza czy raczej się mocno nagrzewają na skutek tarcia i wzór trzeba przeliczyć dla temperatury wyższej niż otoczenia?
biec goniąc marzenia
[url=http://www.sbbp.pl][b]SBBP.PL[/b][/url]
MarekC
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 1475
Rejestracja: 09 mar 2003, 21:23
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Katowice

Nieprzeczytany post

kurcze jeszcze uwzględnijcie siłe Coriolisa!!!!

i

wpływ faz księzyca !!!

i

pływy !!
Awatar użytkownika
stonoga
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 263
Rejestracja: 26 lip 2003, 22:17

Nieprzeczytany post

A gdy dzień słoneczny powinno  się jeszcze uwzględnić  pionowy rozklad temperatury nad rozgrzanym asfaltem. Wszak górna część opony znajduje się w innych warunkach termicznych niż dolna.  Zatem  wzór nie uwzględniający średnicy koła jest niedokładny.
Dlaczego mam wiecej nóg niż mózgów ???
Awatar użytkownika
stachnie
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 479
Rejestracja: 24 sie 2001, 11:03
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: 3:10:04
Lokalizacja: Zabierzów k. Krakowa
Kontakt:

Nieprzeczytany post

Gradient temperatury może być istotny jedynie w przypadku bardzo wolnej jazdy, a w takim przypadku rowerzysta prawdopodobnie by się wywrócił. Myślę, że po prostu trzeba wziąć średnią temperaturę przypadającą na losowy odcinek koła.

Siła Coriolisa, fazy Księżyca i pływy raczej nie będą istotne ale pole magnetyczne Ziemi - kto wie?  ;)

S.
Awatar użytkownika
caryca
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 948
Rejestracja: 23 lip 2001, 17:07
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: dania/warszawa
Kontakt:

Nieprzeczytany post

Pit bardzo slusznie zauwazyl ze tarcie moze byc duzo wazniejsze, ja bym jeszcze dodala wspolcznnik kola, tzn z czego jest zrobiona obrecz, bo czasami moze sie zmieniac wspolczinnik rozszerzalnosc materialu i wtedy ilosc atmosfer nie bedzie dokladna.
Awatar użytkownika
Jarro
Stary Wyga
Stary Wyga
Posty: 233
Rejestracja: 07 maja 2002, 23:57
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Warszawa

Nieprzeczytany post

 Pawle, a tak wogóle pomijając kwestię tarcia i współczynnik rozszerzalności gumy o których wspomina Caryca, to po co Ci / z całym szacunkiem / aż 8 atmosfer?.
Jarro
PAwel
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 3390
Rejestracja: 19 cze 2001, 09:55
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Warszawa/Kabaty

Nieprzeczytany post

po co?

mógłbym użyć dwóch wyjaśnień:

- wpływ autorytetu (Zbyszek zawsze pompuje przed zawodami na maksa)
- bo jakby w czasie jazdy uchodziło powietrze, to zanim zrobi się kapeć to więcej przejadę.

Pojawiły się w dyskusji już nazwiska Francuza i jakiegoś "van der" Holendra, ale dopóki nikt nie powoła się na badania naukowców radzieckich to nie będę pewien. W końcu wiele razy w historii radzieccy naukowcy demaskowali imperialistyczne i anturobotnicze knowania różnych pseudonaukowców na paski fabrykantów. W tym przypadku może im chodzić o nakłonienie sportowców robotników to przesadnego pompowania swoich jedynie słusznych rowerów w celu z jednej stronu narażenia ich na dodatkowe koszty zakupu nowych dętek, a z drugiej napędzenia sprzedaży fabrykantom dętek.

Dętkowym skrytodetonatorom mówimy nasze zdecydowane NIE!
ENTRE.PL Team
New Balance but biegowy
ODPOWIEDZ