Teraz jest Cz, 12 grudnia 2019, 03:35

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Komentarz do artykułu Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuzji
Nowy postNapisane: Pn, 8 lipca 2013, 06:20 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): N, 27 stycznia 2008, 16:29
Posty: 554
Skomentuj artykuł Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuzji


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuz
Nowy postNapisane: Pn, 8 lipca 2013, 09:14 
Offline
Stary Wyga
Stary Wyga
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 5 września 2012, 13:11
Posty: 187
Kiedy robic te cwiczenia bezposrednio po treningu , czy w dni wolne od biegania.

_________________
Obrazek

http://connect.garmin.com/profile/mariuszuk


Marathon 03:01:52
1/2 01:19:51
10k 37:29
5k 18:34
"Biegnę bo nie mogę się zatrzymać,
Moje ciało jak maszyna
Bez kontroli śmiało goni"


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuz
Nowy postNapisane: Pn, 8 lipca 2013, 10:21 
Offline
Honorowy Red.Nacz.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 31550
Lokalizacja: Polska cała :)
Nie wszystkie z tych ćwiczeń są równie wymagające, czasami wg mnie leżąc czy siedząc przed telewizorem można sobie je porobić. bez konieczności jakiejś specjalnej rozgrzewki.
Ale te bardziej wymagające (np to na propriocepcję z naskokiem) najlepiej kiedy jesteś rozgrzany, czyli po treningu. Generalnie po bieganiu najlepiej robić wszystkiego rodzaju rzeczy dodatkowe, chyba, że ta rzecz dodatkowa jest sama w sobie dużym treningiem wtedy trzeba ją zrobić oddzielnie, ale też sie trzeba rozgrzać, a najlepsza rozgrzewka to trucht, więc ...:)

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuz
Nowy postNapisane: Pn, 8 lipca 2013, 12:01 
Offline
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach

Dołączył(a): Wt, 9 października 2012, 11:09
Posty: 1219
Interesujący i poglądowy materiał, dzięki :)

Jedyne w czym się zapętliłem to jaki komunikat wysyłamy (chcemy wysłać) osobie początkującej, zainspirowanej historią pani Anety. Mamy bowiem, o ile dobrze rozumiem, taką sytuację: pani Aneta od razu na 1. treningu pobiegła non-stop 30 minut pomimo tego, że miała słabą kondycję i słabe mięśnie - postąpiła więc w sposób, który zwykle jest odradzany jako ten, który zwiększa ryzyko kontuzji (co przyznaje sam wcześniejszy artykuł o pani Anecie). Zarazem oferuje się pani Anecie i osobom w podobnej sytuacji serię fajnych ćwiczeń, które minimalizują ryzyko kontuzji. Jako przygotowanie do (części) tych ćwiczeń jest zalecana rozgrzewka, której - jak słusznie pisze Adam - doskonałą formą jest po prostu truchtanie, czyli wolny swobodny spokojny bieg.... czyli to, co i tak jest zwykle zalecane osobie początkującej.

Czyli jaki jest ten komunikat? Możesz sobie świeży i słaby biegaczu śmiało dać do pieca a zwiększone ryzyko kontuzji zrównoważysz dodatkowymi ćwiczeniami na zmniejszenie ryzyka kontuzji? Innymi słowy: możesz swojemu ciału jednocześnie robić kuku ciężkim (jak na Twoją fazę i siłę) treningiem oraz - aby mu osłodzić życie - jednocześnie fundować dodatkowe wyzwania, które w perspektywie mają uchronić je przed kuku?

A może chodzi o komunikat, żeby jednak zaczynać spokojniej i ostrożniej niż pani Aneta i trenować w sposób nierodzący nadmiernego ryzyka kontuzji, oraz jednocześnie wzmacniać ciało dodatkowymi bajerami... No bo ta ogólna sprawność jest niewątpliwie istotna w bieganiu (a nie tylko mięśnie służące bezpośrednio do biegania wzmacniane przy okazji i poprzez samo bieganie)... Albo w ten sposób niecierpliwi mogą sprawy trochę przyspieszyć i być gotowym szybciej na więcej... Albo to dzięki ćwiczeniom ze sprawnego truchtacza robi się sprawny biegacz (tj. bez takich ćwiczeń, samym truchtaniem, trudno przejść na wyższy etap szybkiego, sprawnego, wydajnego biegu, poprawić wyniki itd.).

Zestawiając niniejszy artykuł z historią pani Anety, ja osobiście wyraźniej widzę komunikat 1 niż 2. Czy tak, czy coś pokręciłem? :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuz
Nowy postNapisane: Pn, 8 lipca 2013, 18:16 
Offline
Honorowy Red.Nacz.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 31550
Lokalizacja: Polska cała :)
hassy

Nawet wśród biegaczy początkujących są zupełnie różne przypadki.
Może się trafić gość, który mając słabe mięśnie zapuszczone od wieloletniego siedzenia przy komputerze jest jednak w stanie pobiec w teście Coopera powiedzmy 3000m. Koledzy poklepią go po ramieniu, powiedzą "gość jesteś" - to on rzeczywiście dowali do pieca i szybko okaże się, że powstaną jakieś kontuzje przeciążeniowe związane właśnie ze słabością mięśni. Czyli to jest przypadek 1. Na szczęście mięśnie reagują bardzo szybko na pracę i szybko się wzmacniają.

Przypadek drugi to jest przypadek osoby, która nie jest siebie pewna, swoich możliwości, zdrowia. Nastraszyliśmy ją teraz i się zaczyna wahać, czy nie zrobi sobie krzywdy. Nic nie poradzimy na wahanie, jeśli sie waha to znaczy, że ma jakieś podstawy i niech sie po prostu więcej do tych ćwiczeń przykłada.

Reasumując - nie ma jakiegoś takiego jednego przekazu, każdy musi myśleć za siebie.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuz
Nowy postNapisane: N, 14 lipca 2013, 09:07 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): N, 14 lipca 2013, 09:04
Posty: 9
A czy ktoś słyszał coś o rzepce dwudzielnej? Czy jest przeciwwskazaniem do biegania?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuz
Nowy postNapisane: N, 14 lipca 2013, 13:30 
Offline
Wyga
Wyga
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 28 maja 2013, 20:32
Posty: 55
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Bardzo dobry materiał!

Biegacze bardzo często tylko biegają, natomiast zapominają o innych elementach.

Podstawowe elementy redukcji ryzyka kontuzji to:
- siła
- prawidłowy zakres ruchu
- kontrola motoryczna

Tak w największym skrócie!

_________________
Rehabilitacja Bielsko-Biała


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuz
Nowy postNapisane: Pn, 28 stycznia 2019, 10:28 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): Pt, 16 listopada 2018, 21:23
Posty: 8
Czy można gdzieś znaleźć ten film?

_________________
5k 21:21
10k 43:33
HM 1:38:41


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Komentarz do artykułu Ćwiczenia minimalizujące ryzyka kontuz
Nowy postNapisane: Pn, 28 stycznia 2019, 12:43 
Offline
Honorowy Red.Nacz.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 31550
Lokalizacja: Polska cała :)
Postaram sie znaleźć i wrzucić.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL