Zen Ekiden - projekt kobra - czyli ...

Jurek z Lasu
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 1374
Rejestracja: 08 maja 2009, 08:32

Nieprzeczytany post

... droga w poszukiwaniu buta doskonałego.

Witam wszystkich.

Po długotrwałych badaniach laboratoryjnych i negocjacjach z kliniką doktora Zenona dostałem w końcu zgodę na autoryzację i dalszy tuning flagowego modelu jego stajni, a mianowicie modelu Zen Ekiden. Mając na uwadze liczbę zadowolonych klientów doktora z tego modelu bucika przystąpiłem do pracy w wielkim skupieniu. Zająłem się tym czego nam Nam Wszystkim brakowało w tym modelu buta, a mianowicie braku stabilności przy bieganiu po liściach, błocku i mokrych nawierzchniach industrialnych, mianowicie mokrym betonie i asfalcie. But wszak zachowuje się fenomenalnie w innych warunkach, natomiast My musimy być przygotowani na wszelkie wahania pogody. Zestaw narzędzi i materiałów pokazuje poniższa fota:
Obrazek
Wszyscy którzy uważnie ślędzą losy tuningu z uśmiechem na ustach poznają materiały które zostaną użyte; kto natomiast nie śledzi musi poczytać:

http://bieganie.pl/forum/viewtopic.php?f=37&t=22445

Buciki w których poniższe łatki zostały po raz pierwszy użyte mają już przebieg ok.700km i nie widzę żadnych ubytków wyżej zastosowanych materiałów. To kawał dobrej, firmowej gumy, a co oznacza dobra firmowa guma każdy z Nas (Panowie i Panie?) wie.
Cały proces rozpocząłem wykonaniem pomiarów i naniesieniem skomplikowanej siatki kresek służących jako prowadnice do cięcia:
Obrazek
Łatka ma średnicę 10cm więc postanowiłem że każdy panel będzie miał 2cm szerokości.
Obrazek
Po co Ci te panele? – zapytają się zaraz zniecierpliwieni i sfrustrowani cenami nowoczesnego, firmowego obuwia minimalistycznego. A po to żeby stopa mogła swobodnie pracować, by naprężenia kawałka gumy nie blokowały swobodnego i naturalnego systemu naturalnej amortyzacji – sklepienia stopy.
Obrazek
Obrazek
Po dokładnych przymiarkach przystępujemy do akcji rozsmarowywania kleju po odpowiednio przygotowanej (wyszlifowanej – przepraszam doktorze – ale tarczą szlifierską na wiertarce) powierzchni buta.
Obrazek
Po pięciu minutach potrzebnych na odparowanie rozpuszczalnika naklejamy uprzednio przygotowaną łatkę:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Następnie nacinamy krawędzie łatki tam gdzie będziemy zmuszeni łatkę zagiąć:
Obrazek
Po ostatnio wykonanym zabiegu buty pozostawiamy w spokoju na 10 minut. To jest akurat czas potrzebny na wykonanie 100m grzybów. A więc na razie …
Obrazek
Po powrocie z grzybobrania zabieramy się do sfinalizowania ustawień (mniej więcej tak jak przy formacie i nowym wgraniu Windowsa). Odklejamy delikatnie folię zewnętrzną:
Obrazek
Zwróćcie uwagę na to by te pomarańczowe ząbki ściśle doklejać do powierzchni podeszwy. One potrafią się tutaj odklejać; potem zakumałem i odrywałem folię odwrotnie od środka na zewnątrz. Jest dużo zabawy bo zrywamy z każdego panelika osobno.
Po dokładnych manewrach z zerwaniem folii możemy dokładnie po dociskać całą łatkę by po chwili cieszyć się widokiem nowego design’u podwozia.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Guma jest miękka, można śmiało śmigać po śliskich nawierzchniach (oczywiście jakieś tam prawa fizyki Nas obowiązują – bez przesady). Jakby ktoś zdecydował się później to zerwać (np. krzywo naklei) to będzie problem, zrywa się z pianką.
Teraz trochę cyferek dla … klubu sympatyków cyferek:
Buty – 49,99 zł
Materiały (łatki i klej ogółem) – 15,80 zł
Perła – 2,39 zł

… o Cholerka bym zapomniał:
Znaczek Zen na lewym bucie (symbol kliniki, symbol jakości, symbol klasy, symbol … symbolu) – 400,00 zł.
Na tym kończę Swą relację. Zdrowie Wasze w gardła Nasze.
Obrazek
New Balance but biegowy
Awatar użytkownika
klosiu
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 3196
Rejestracja: 05 lis 2006, 18:03
Życiówka na 10k: 43:40
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Poznan

Nieprzeczytany post

Jakie ogromne łatki tip-topa :D. Ale chyba w błocie dalej się będzie ślizgać, przecież nadal nie ma bieznika?
The faster you are, the slower life goes by.
Awatar użytkownika
strasb
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 4779
Rejestracja: 01 sie 2010, 11:25
Życiówka na 10k: brak
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Lozanna

Nieprzeczytany post

Idzie luty, podkuj buty. :oczko:

Ciekawa robota, jakbym miała ZENki, to pewnie bym spróbowała. Końcowy efekt przypomina nieco podeszwę Hyperspeedów - one też mają pod śródstopiem naniesioną kratkę z gumy na piankowe podłoże. Green Silence w sumie podobnie. Ale jak widziałam choćby dziś na błocko to wciąż mało. Na mokry asfalt myślę, że będą super.
Jurek z Lasu
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 1374
Rejestracja: 08 maja 2009, 08:32

Nieprzeczytany post

klosiu pisze:Jakie ogromne łatki tip-topa :D. Ale chyba w błocie dalej się będzie ślizgać, przecież nadal nie ma bieznika?
Te podwozie przygotowano fabrycznie na okres letni. Na okres zimowy Zenki otrzymały nakładki z kolcami które to już były testowane ale do pełni szczęścia brakuje większej ilości białego puchu. Po błocie natomiast biega się wybornie:

http://www.alpintech.pl/index.php?p1739 ... buty-roz-l

Nakładki mam w kieszeni i zakładam gdy chcę pobiegać off road. Założenie trwa 10 sekund.
Jurek z Lasu
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 1374
Rejestracja: 08 maja 2009, 08:32

Nieprzeczytany post

Dzisiejsza pogoda powiedziała Mi wprost. Masz, idź przetestuj buciki. Śnieg z deszczem, 2C. Pobiegłem więc na polną błotnistą drogę, gdzieniegdzie zaścieloną śniegiem, potem wyskoczyłem na mokry, pokryty kałużami asfalt, by po tym wskoczyć na Swoją leśną pętelkę tutaj zastałem nasiąknięty piasek, żwir i runo leśne.

Wnioski:
1. Kolega „klosiu” ma rację, but na błocie i w śniegu nie ma trzymania, jest ślisko;
2. But perfekcyjnie trzyma się mokrego asfaltu, biegając środkiem kałuż nie ma uślizgu;
3. Zarówno żwir, runo leśne jak i piasek nie stanowią żadnego problemu; mam świadomość że but nie jest butem trailowym, ale do biegania po lesie wystarcza w zupełności. Żebym natomiast miał ochotę na ściganie się po lesie to mam dwie opcje: albo zdejmuję buty i lecę bosakiem albo zakładam kolce (tak jak kolega Gasper na ostatnim GP Rusałki).

Kierunki w jakie można by było pójść w dalszym ulepszaniu buta:
1. Nacięcie gumy i robienie bieżnika pod trail. Wady: za cienka guma; najlepsze trzymanie na takim podłożu dają gumowe kołki lub grubszy, ponacinany bieżnik, grubsza guma = mniejsza kontrola i praca śródstopiem w trakcie biegu = pogorszenie techniki biegu;
2. Można by było wstawić kolce ale ta operacja też wymaga grubszej podeszwy.

Pozostawię ten but w tej wersji. Bieganie w nim daje Mi bardzo dużo satysfakcji, śródstopie pracuje podobnie jak w biegu bosakiem, mogę w nich lecieć każde zawody na asfalcie zarówno suchym, jak i mokrym, bieganie w lesie nawet gdy jest mokro nie jest problemem, a jakby było dużo śniegu i błota zawsze mogę założyć nakładki z kolcami.
Awatar użytkownika
Bogil
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 1908
Rejestracja: 20 gru 2009, 12:16
Życiówka na 10k: wstyd się przyznać
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Skawina

Nieprzeczytany post

Ciekawe co poradził by lokalny wulkanizator na rozwiązanie problemu uślizgu Zenków. Wypada się przejść dowiedzieć.

Dobra robota Jurek!
Jurek z Lasu
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 1374
Rejestracja: 08 maja 2009, 08:32

Nieprzeczytany post

Po dwóch treningach wykonanych w Zenkach doszedłem do trzech wniosków:
1. But trzyma się mokrego asfaltu – cel uzyskałem
2. But średnio trzyma się nawierzchni sypkich – cel uzyskałem połowicznie
3. Łatka jest wklejona w dobre miejsce ale jest za mała. Dwa newralgiczne punkty gdzie śródstopie atakuje podłoże położone są na krawędzi łatki, a to powoduje dyskomfort w bieganiu.

Pomyślałem, pomierzyłem i zrobiłem tak:
1. Zakupiłem dodatkowo jeszcze jedną taką łatkę i przeciąłem ją na połowę
2. Nakleiłem tak jak widać na zdjęciach w ten sposób by najgrubsza część łatki (środkowa) była mniej więcej w tym miejscu gdzie są Punkty podparcia śródstopia. Po prostu nałożyłem but i stanąłem nim na rozciętej połówce łatki. W ten sposób wyregulowałem punkty dotykowo. Zaznaczyłem linijką krawędź łatki na bucie po czym dokleiłem łatkę.

Obrazek

3. Ponacinałem Swoim nożykiem do tapet grubsze rowki na łatkach. Dało to większą elastyczność buta i … prawdopodobnie … polepszy przyczepność do podłoży sypkich.

Obrazek
Obrazek

Biegałem wieczorem po świeżym śniegu który leży w tej chwili na asfalcie.
Wygląda obiecująco … nie ma uślizgów na śniegu.

Testujmy dalej …
Cdn …
Ostatnio zmieniony 02 sty 2012, 07:49 przez Jurek z Lasu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
klosiu
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 3196
Rejestracja: 05 lis 2006, 18:03
Życiówka na 10k: 43:40
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Poznan

Nieprzeczytany post

Żeby uzyskać coś przyczepniejszego możnaby wyciąć pięć klocków w kształcie litery X, powstanie niski bieżnik. Trzymanie na pewno byłoby lepsze, ale nie biegałem w zenkach i nie wiem czy nie będzie się tego czuło. Chociaż minimusy też podeszwę mają cienką, a klocków podeszwy nie czuć nawet na asfalcie.
The faster you are, the slower life goes by.
Jurek z Lasu
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 1374
Rejestracja: 08 maja 2009, 08:32

Nieprzeczytany post

Z Moich obserwacji wynika pewien wniosek: żeby polepszyć trzymanie na sypkim trzeba ponacinać odpowiednio grubsze rowki (oglądałem dzisiaj dokładnie bieżnik opony samochodowej letniej i zimowej) - jest to pewna droga ... ale Ja mam w głowie co innego:

http://www.lubelskiepstragi.eu/index.ph ... ykusy-user

Jeżeli facet wkleja inserty w twardą podeszwę, to i Ja mogę je wkleić w łatkę. Potrzebuję pomysłu jakie wkładki wykorzystać. Ideałem byłaby wkładka która miała by gwint pod kolec lekkoatletyczny a na zewnątrz kształt który przypomina Mi koronkę. Widzieliście kiedyś takie metalowe podkładki koronkowe? Jak to zespolić?
Bierzemy mosiężne kołki rozporowe z odpowiednio dobranym gwintem wewnętrznym, dokładamy koronkę dla lepszego trzymania, wpasowujemy do łatki i całość wklejamy na piankę.
... takie coś Mi lata po głowie.

Ma ktoś jakiś pomysł?
Jurek z Lasu
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 1374
Rejestracja: 08 maja 2009, 08:32

Nieprzeczytany post

klosiu pisze:Żeby uzyskać coś przyczepniejszego możnaby wyciąć pięć klocków w kształcie litery X, powstanie niski bieżnik.
Mógłbyś Mi to jakoś graficznie pokazać?
Awatar użytkownika
klosiu
Zaprawiony W Bojach
Zaprawiony W Bojach
Posty: 3196
Rejestracja: 05 lis 2006, 18:03
Życiówka na 10k: 43:40
Życiówka w maratonie: brak
Lokalizacja: Poznan

Nieprzeczytany post

Obrazek

No, po prostu na środku podeszwy taką szachownicę 3x3 zrobić. Taki bieżnik nawet minimalnej wysokości 2-3mm powinien polepszyć sytuację.

xox
oxo
xox
The faster you are, the slower life goes by.
ODPOWIEDZ