NB 1080v12
 
29 listopada 2008 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Raport o stanie polskiego rynku butów biegowych


966_all.gif

Bieganie się rozrasta. Nie tylko bieganie.pl, ale w ogóle bieganie w Polsce, więcej biega ludzi, więcej imprez. Niestety, sektor sprzętu biegowego ciągle za tym nie nadąża. Producenci przyzwyczaili się do sprzedawania jakichś detalicznych ilości i często pomimo tego, że produkują znakomity sprzęt, to dostępny jest on w większej ilości tylko poza granicami naszego kraju, a chcąc kupić to w Polsce, musimy wykonywać jakieś niesamowite kombinacje. Dotyczy to niestety większości producentów.

W ostatnim roku na rynku butów biegowych wydarzyło się kilka spraw, o których chcielibyśmy wspomnieć.

Subiektywny ranking wydarzeń na rynku butów biegowych w roku 2008:

1. Pojawienie się na rynku biegowej oferty PUMY – za formę wejścia (przemyślana akcja promocyjna i kontynuacja, zatrudnienie znanego sportowca do aktywnej promocji marki), za jakość butów

2. THEHUMAN RACE10K, Ścieżki Biegowe Nike – za rozmach obydwu kampanii

3
. Pojawienie się na rynku marki BROOKS – za nowość marki

Poniżej – alfabetycznie wymienione i opisane najważniejsze marki.



Asics

9666_asics.jpgPowstało w końcu oficjalne przedstawicielstwo Asicsa, ale na razie nie przekłada to się niestety na sprzedaż. Organizują się. Jest już działająca polska strona www – jest to kopia rozwiązań międzynarodowych, nie mająca niestety na razie odzwierciedlania w tym, co jest u nas dostępne. Bo plany są takie, że chcą rozwinąć sieć własnych sklepów, zapewnić szerszą dostępność oraz prezentację produktów. Mają pojawiać się na większości większych imprez biegowych, jako sponsor i jako sprzedawca, mają być obecni u większości specjalistycznych sprzedawców. Niestety, poważne zmiany zobaczymy dopiero w przyszłym roku, pozostaje nam na razie kupować u tych sprzedawców, którzy do tej pory mieli sprzęt Asicsa. To chwilowe „bezkrólewie” (Asics Polska jeszcze nie działa pełna gębą, a ZG Plus nie jest już głównym dystrybutorem, a nawet zaprzestała Franchisingu The Athletes Foot i otworzyła sieć Sizeer) wpłynie tymczasowo prawdopodobnie na gorszą niż w ubiegłych latach dostępność butów Asicsa na rynku.

Buty

Co do butów – Asics oczywiście nadal prezentuje doskonałą jakość, choć ich dopasowanie do stopy bywa często problematyczne. Tak czy inaczej, Asics w świecie biegowym jest numerem jeden. Wadą tego układu jest kreowanie wysokich cen dla swoich butów i niechęć do promocji cenowych, nawet dla starszych modeli. Wysokie ceny mogą zniechęcać tym bardziej, że konkurencja nie odstaje pod względem funkcjonalności swoich butów.

Szerokość oferty
Aktualnie – umiarkowana, bywało lepiej

Dystrybucja
Chwilowo zmniejszyła się liczba sklepów sprzedająca Asicsa, więc z dostępnością jest trudniej. Natura nie lubi jednak pustki i biegacze radzą sobie z tym, kupując buty za granicą lub przez internet bądź po prostu nabywając buty innych marek.

Sklepy:

Specjalistyczne:

Warszawa, Sport-Studio Broniewskiego 71, http://sklep.sport-studio.pl/, Tel: 22 6692808
Poznań, Runnersworld ,ul.Wroniecka 5, www.runnersworld.pl, tel: (061)8524841
Gliwice, SklepBiegacza, ul. Zwycięstwa 23, Dom Handlowy "IKAR" (I piętro)

4energy.pl

Sieć InterSport
Sieć Seezer (były Athlete’s Foot)


Adidas

966_adidas.jpgAdidas to bardzo bogata firma, ale w Polsce jakoś na promowanie swojego biegowego asortymentu dużych pieniędzy jeszcze nie zdecydowała się przeznaczyć. Wygląda na to, że czekają aż rynek się rozbuja na dobre. Są wprawdzie co roku sponsorem maratonu w Warszawie (jednym z kilku sponsorów), ale w porównaniu z wydatkami np. Nike to kropla w morzu.

Buty

Jakość bardzo dobra. W tym roku Adidas rozpoczął zmiany w nazewnictwie. Do tej pory produkowali modele według jasnych zasad – trzy półki cenowe (adiStar, Supernowa, Response) i w każdej półce jeden model dla każdego „typu” biegacza lub przeznaczenia buta (Cushion, Control, Trail). Ale jacyś marketingowi wizjonerzy doszli do wniosku, że to się gorzej sprzedaje i zdecydowali, że nowe modele będą miały specyficzne, nowe nazwy. I na przykład: nie ma już adiStar Trail ale jest adiStar Revolt; zamiast Supernowa Trail jest Supernowa Riot, a Supernowa Control zastąpiony został Supernowa Sequence. (Zresztą zmieniono nie tylko nazwy, bo pod tymi nazwami znajdziemy nowo projektowane modele). Więc także w przypadku Adidasa czasy, kiedy świat był przejrzysty i prosty odchodzą w niebyt (miejmy nadzieję, że nigdy nie dojdą do takiego poziomu skomplikowania jak w NewBalance).

Szerokość oferty

To zależy od tego, gdzie chcemy kupić. W ich przypadku istnieje wielki rozdźwięk pomiędzy tym, co mogliby sprzedawać a tym, co sprzedają w monobrandowych sklepach, rozlokowanych głównie w centrach handlowych w całej Polsce. Po prostu te sklepy zamawiają biegowy asortyment w śladowych ilościach. Wprawdzie Adidas zaczął ostatnio się aktywizować, wynajął chyba nawet jakąś agencję medialną do informowania o jego poczynaniach, ale nadal trudno jest coś kupić. Adidas jest zupełnie nieobecny w specjalistycznych biegowych sklepach, na imprezach pojawia się rzadko i raczej z małym nastawieniem na handel, ale raczej na autopromocję.

Dystrybucja

Niski poziom oceny podnosi nieco sieć outletowych sklepów fabrycznych,
gdzie można spotkać stosunkowo szeroką gamę zarówno butów jak ich strojów
do biegania z wycofywanych z rynku kolekcji. Z reguły są one
sprzedawane po niższych, atrakcyjnych cenach.

Sklepy
Adidas Performance Store Warsaw
Address: Zlota 59 Street, 00-819, Warszawa

Sieć „monobrandowych” sklepów Adidas
Sieć InterSport

Fabryczne "Outlety" Adidas

Gdynia: CH Tesco, ul. Kcynska 27, tel. (58) 663 81 31
Łódź: CH Pasaż Łódzki, Al. Jana Pawla 30, Lokal 62, tel. (42) 630 79 94
Poznań: Centrum Factory, ul. Dębiecka1, tel. (61) 813 10 70
Warszawa Ursus: Centrum Factory, Plac Czerwca 1976R Nr 6, tel. (22) 478 27 07
Warszawa Piaseczno: Fashion House Centre, ul. Puławska 42E, tel. (22) 735 05 01
Wrocław: Centrum Factory, ul. Graniczna2, tel. (71) 374 01 12


Brooks

966_brooks.jpgTo jest jedno z trzech naszym zdaniem ważniejszych wydarzeń tego roku na rynku. Pojawia się gracz, który na amerykańskim rynku jest bardzo mocny. Czy będzie tak samo mocny w Polsce? Raczej nie.

Buty

O butach trudno się nam wypowiadać, ciągle za mało znamy biegaczy, którzy w nich biegali. Z tych którzy biegali – raczej sobie chwalą, chwalą też ich trwałość. W USA oceniane są dobrze, ale jak to już wiemy w USA średnia szerokość stopy jest większa (duża nadwaga, także biegowego społeczeństwa) i nie wiemy jeszcze, jak sprawdzą się one w polskich warunkach (na przykładzie Saucony wiemy, że firma potrafi przestawić produkcję specjalnie do rynku europejskiego), choć można znaleźć w ich ofercie również modele dla stóp o standardowej (europejskiej) szerokości.

Ciekawostką tutaj jest fakt, że modele Brooksa posiadają podeszwy środkowe wykonane z materiałów recyclowanych (nie deprecjonuje to ich trwałości czy funkcjonalności!). Firma chełpi się swoją przyjazną dla środowiska filozofią, co ma przykuwać uwagę konsumentów wrażliwych na ochronę środowiska. Warto również podkreślić, iż wiele modeli zdobywało laury na łamach zachodnich (nie tylko amerykańskich) specjalistycznych czasopism dla biegaczy.

Szerokość oferty

Oferta stosunkowo szeroka.

Dystrybucja

Dystrybucją nie zajmuje się firma z dużym zapleczem finansowym. Ale dobrze, że próbują i życzymy im powodzenia. Polską twarzą marki jest jednocześnie jej dystrybutor i biegacz – Marek Jaroszewski (maraton 2:14).

Sklepy:
Poznań, Specjalistyczny sklep Świat Biegacza Marcina Fehlau, ul. Kanałowa 15, Tel: 061 869 90 68, 698 588 416.
Warszawa, Jacek Gardener, Sklep Sportowy, www.jacekbiega.pl, ul.Okaryny 7, 0-601 058 715, 0-509 162 966


ECCO

966_ecco.jpgTrudno jest naprawdę zrozumieć, po co ECCO "pakuje" się w rynek butów biegowych. Żeby jeszcze robili to z przekonaniem, ale wszystko to u nich jest takie pozorowane. Oferta – pozorowana – 5, ale tak naprawdę 3 modele, dostępność – pozorowana, bo nawet w ich własnych sklepach trudno jest je kupić, jest jeden sklep w Poznaniu, gdzie są stale obecni. Może te pozory są celowe i chodzi tak naprawdę o mocniejsze okopanie się na polu innowacyjnych butów do codziennego użytku, aby móc pokazać klientom: „proszę, robimy także buty biegowe i technologie, które sprawdzamy tam, na wzór bolidów Formuły1 przenoszone są potem do butów codziennych”. Jedyny powód dla którego zdecydowaliśmy się jednak umieścić ich w zestawieniu jest taki, że byli tytularnym sponsorem Maratonu Poznańskiego, co przeszło jednak chyba niezauważone. O butach w Polsce wiemy mało. Natomiast w Zachodniej Europie Ecco stara się promować buty biegowe, które są nieco ‘ciągnięte’ przez ofertę do Nornic Walkingu. Inną niszą Ecco zaczęło być stylizowanie swoich butów biegowych na lata osiemdziesiąte. Ma to uatrakcyjnić buty w oczach niedzielnych biegaczy, lubiących ubierać się modnie.

Buty

Trudno powiedzieć, w zeszłym sezonie przedstawili pewną ofertę, ale teraz cisza. Nie polecamy, nie odradzamy. Z tego też powodu postanowiliśmy nie uwzględniać ich w tabeli podsumowującej.

Oferta

Chyba tylko trzy modele.

Dystrybucja

Sklepy:
Poznań, Specjalistyczny sklep Świat Biegacza Marcina Fehlau, ul. Kanałowa 15, Tel: 061 869 90 68, 698 588 416.

Monobrandowe sklepy w Centrach Handlowych


Kalenji

966_kalenji.jpgMarka własna Decathlonu. Decathlon próbuje przekonać nas, że buty które produkuje, mogą jak równy z równym konkurować z najlepszymi. To nie jest to jednak takie proste i zanim rynek biegowy będzie o tym przekonany, musi upłynąć trochę czasu. Rynku nie zdobywa się na raz – to jest proces w którym Kalenji musi cały czas dowodzić, że nawet jeśli teraz jeszcze trochę odstaje od czołówki, to cały czas podąża w jednym kierunku – w kierunku robienia dobrych butów.

Buty

Testowane przez nas modele były dobrej jakości, trwałości, chociaż wciąż odstają od najlepszych marek, choćby dbałością wykonania. Nie znamy żadnych testów materiałowych, wytrzymałościowych, którym te buty zostałyby poddane, nie są to buty klasyfikowane przez jakiekolwiek biegowe media (np amerykański runnersworld), nie ma ich w klasyfikacji currex.de, z której my korzystamy. Średnia cena, jest trochę niższa niż tzw „uznanych” marek.

Oferta

Raczej niezbyt szeroka oferta butów. Godna zwrócenia uwagi jest jednak dosyć szeroka gama strojów sportowych, która ma szczególnie dobrą relacje jakości do ceny.

Dystrybucja

Buty do kupienia tylko w sieci sklepów Decathlon.

Sklepy:

Sieć sklepów Decathlon:

Gliwice, Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego 7

Kraków,
Zakopianka, ul. Zakopiańska 62a
Plaza, Al.Pokoju 46

Lublin, Lublin-Czechów, Al. Spółdzielczości Pracy 26

Opole, ul.Wrocławska 154

Sosnowiec, ul. Sokolska 35
Warszawa,
Reduta, ul.Mszczonowska 2,
Targówek, ul. Malborska 53
Wrocław, Bielany, ul. Francuska 2


New Balance

966_nb.jpgObecny na naszym rynku już od ładnych kilku lat, ma grupę oddanych zwolenników. Cecha charakterystyczną New Balance jest najbardziej nieprzejrzysty system nazewnictwa butów, jaki sobie można wyobrazić. Buty mają numery, trudno powiedzieć, z czym są one związane, czy jest jakaś logika. Generalnie, mimo że czasami jest tam jakaś logiczna kontynuacja (kolejne, następujące po sobie numery), to co sezon należy się właściwie od nowa uczyć numeracji.

Buty

Są to buty, które w naszej redakcji zbierają bardzo mieszane opinie. Jest grupa zwolenników New Balance, która ceni je za dobrą jakość wykonania, szczególną „opiekuńczość” tych butów dla stóp i godną podkreślenia innowacyjność wielu modeli, zwłaszcza w sekcji modeli terenowych. Druga grupa albo nie miała z nimi styczności albo jeśli miała, to jest to jedyna marka, wobec której butów odczucia były raczej negatywne (sztywność, złe dopasowanie, odczucia biegania w „drewnianych chodakach”). Ale było to kilka lat temu i podobno teraz NewBalance jest znacznie lepszy, jak przekonuje grupa naszych redakcyjnych zwolenników New Balance.

Oferta

Bardzo szeroka. Zwracamy szczególną uwagę na powiększającą się gamę ciekawych butów trailowych. Można tam znaleźć buty na krótkie, łatwe trasy, jak i ‘monstra’, które dadzą sobie radę w najcięższych warunkach.

Dystrybucja

Stosunkowo szeroka

Sklepy
Bezpośredni dystrybutor: www.newbalance.pl
Sklepy specjalistyczne:
Częstochowa: Olimpius.pl, Dom Handlowy "SEKA", Aleja N.M.P. 12D,
Poznań, Runnersworld ,ul.Wroniecka 5, www.runnersworld.pl, tel: (061)8524841
Poznań, Specjalistyczny sklep Świat Biegacza Marcina Fehlau z Poznania, ul. Kanałowa 15, Tel: 061 869 90 68, 698 588 416.
Torzym: Campo Czesław Radziwon, www.campo-sport.com, +48 500155911
Warszawa, Sport-Studio Broniewskiego 71, http://sklep.sport-studio.pl, Tel: 22 6692808
Warszawa, Jacek Gardener, www.jacekbiega.pl, ul.Okaryny 7, 0-601 058 715, 0-509 162 966


Nike

966_nike.jpgWszyscy producenci są coś Nike’owi winni. Wszyscy, którzy coś na rynku biegowym chcą zrobić. Także portale biegowe, magazyny biegowe. Nike postawił olbrzymie środki na promocję biegania, licząc oczywiście na wzrost rynku i na to, że zbuduje sobie dużą bazę odbiorców sprzętu sportowego.

Próbują zbudować społeczność skupioną wokół Nike+. The Human Race oraz program ścieżek biegowych jest także z punktu widzenia rynku butów biegowych ważnym wydarzeniem. Niby nic nowego, bo odbywa się to już od trzech lat, ale jest to tak wielka dysproporcja w stosunku do działań innych firm, że należy im się wielkie słowo uznania.

Buty

Buty bardzo dobrej jakości. W tym sezonie Nike postawił głównie na zaprezentowanie różnych wersji kultowego Pegasusa, między innymi wodoodporne i goreteksowe oraz pokazał ciekawy model Zoom Victory, który ma jednak mieszany odbiór.

Szerokość oferty

Nie rozumiemy, dlaczego za ogromnymi nakładami na promocję samej marki i jej biegowych korzeni nie idzie oferta samych butów biegowych. Nie koresponduje ona z wysiłkiem przy organizacji imprez. Choć z drugiej strony nie jest też tak źle jak jeszcze kilka lat temu, kiedy w sklepach Nike buty biegowe były rzadkością. Teraz w każdym monobrandowycm sklepie Nike jakieś modele biegowe znajdziemy.

Ale zawsze można to załatwić w taki sposób, że w markowym sklepie Nike mierzymy dowolny but, upewniając się, jaki jest nasz rozmiar, a potem w jedynym autoryzowanym sklepie internetowym Nike www.run4fun.pl kupujemy taniej poszukiwany model.

Dystrybucja

Sklepy:

Poznań, Runnersworld ,ul.Wroniecka 5, www.runnersworld.pl, tel: (061)8524841

Sklep Internetowy run4fun.pl
Sieć InterSport

Monobrandowe sklepy w Centrach Handlowych


PUMA

966_puma.jpgW tym roku najważniejsze wydarzenie na rynku butów biegowych w Polsce. Do czasu biegowego objawienia się w naszym kraju można było już zapomnieć, że PUMA to producent sprzętu sportowego.

Okazało się, że w PUMIE robią buty naprawdę z najwyższej półki i z nastawieniem przede wszystkim na użyteczność. Puma niezwykle łączy tutaj funkcjonalność z bardzo ładnym, często nowatorskim wyglądem butów. Niecodzienny design przypada do gustu przede wszystkim młodszym biegaczom oraz kobietom, które w naszym kraju coraz powszechniej zaczynają przygodę z bieganiem. Marketingowo i PR-owsko idą konsekwentnie do przodu. Zatrudnili duże sportowe nazwisko: Pawła Januszewskiego, aby stał się twarzą produktów biegowych w Polsce i był odpowiedzialny za ich biegowy marketing. Wiosną przeprowadzili przemyślaną akcję promocyjną. Są obecni reklamowo (niestety nie handlowo) na imprezach biegowych.

Buty

Znakomite modele z serii Complete: Tenos, Concinity, Infinitus, Eutopia, Trail 100, Betasso – to absolutnie najwyższa półka. Oprócz starannego dopracowania każdego z modeli, Puma również przełamała image producenta butów bardzo twardych. Po zastosowaniu pianki nowej generacji ich ostatnie serie butów stały się bardzo komfortowe dla rzeszy biegaczy – amatorów. Choć PUMA chyba jako jedyna, (programowo?) nie produkuje modeli dla ciężkich biegaczy z dużą pronacją stopy.

Szerokość oferty

Z tego co widzieliśmy na razie – umiarkowana. Ale PUMA generalnie nie produkowała (na razie) butów w tak szerokim zakresie jak inne firmy – NB czy Asics, programowo koncentruje się na wąskiej ofercie. To, co pokazano w Polsce pokrywa około 70% oferty.

Dystrybucja

Największy dyskomfort w przypadku PUMY to właśnie problemy z ich kupnem. Chyba najszerzej dostępne są w sieci InterSport i podobno mają się zacząć pojawiać w monobrandowych sklepach PUMY (jest już pierwsza jaskółka). Po wejściu do InterSportu nie zniechęcajcie się i rozglądajcie uważnie, bo trzy lub cztery modele PUMY potrafią skutecznie zginąć na półce z kilkudziesięcioma innymi. PUMA obiecuje, że to, co pokażą w przyszłym sezonie spowoduje, że trzeba będzie przewartościować wszystko to, co do tej pory wydawało się nam dobre.

Sklepy:
InterSport

Sklep PUMY, Warszawa, Plac Defilad 1, PUMA Metro Centrum, Galeria nad stacją CENTRUM


Reebok

966_reebok.gifReebokowi przynajmniej w Polsce nie zależy bardzo na rynku biegowym. Choć przyznać trzeba, że jeśli przejdziemy się po ich sklepach, to w dosłownie każdym znajdziemy przynajmniej dwa lub trzy modele biegowe.

Działają tak, jak gdyby musieli w pewnym momencie wydać część swojego budżetu na promocję także asortymentu biegowego. Jedna duża akcja i cisza. To znaczy: aktywizują się na łamach fitnessu, ale biegowo cisza. Nie wchodzą w reklamowanie się podczas imprez, sami nic nie organizują.

Buty

Trudno coś o nich powiedzieć, poza tym, że buty Reebok generalnie oparte są na szerokiej platformie i ważą przy tym troszkę więcej niż konkurencja.


Szerokości oferty

Raczej niezbyt szeroka.

Dystrybucja

W pewnym momencie można je było kupić w InterSport, a teraz już chyba tylko w markowych sklepach lub sieci CitySport

Sklepy:
Sieć markowych sklepów, sieć CitySport
Sieć monobrandowych sklepów Reebok.


Salomon

966_salomon.gifSalomon powoli aktywizuje się biegowo. Otworzyli w Warszawie dobry sklep z odzieżą outdoorową (narciarską, ale także biegową) .

Buty

Znakomite. Polecamy w ciemno, mimo pewnych wątpliwości z trwałością niektórych modeli oraz mieszanych odczuć w kwestii specyficznego systemu wiązania (zaciskająca się linka zamiast sznurowadeł, która często rozluźnia się w trakcie biegu). Jeden z naszych kolegów zwrócił uwagę również na umiarkowaną trakcję butów, która może nie wystarczać na śliskim, błotnistym lub śnieżnym podłożu.


Szerokość oferty

Salomon produkuje buty ukierunkowane tylko w stronę biegów górskich, trailowych i w tym zakresie ich oferta jest szeroka, poza tym nie robią klasycznych butów biegowych.

Dystrybucja

Na razie bardzo słaba. Powstał wprawdzie pierwszy markowy sklep Salomona z całkiem ciekawym wyborem sprzętu biegowego, adventurowego, ale niestety sklep jest jeden, a kraj duży, więc biegacze spoza Warszawy mogą czuć się nieusatysfakcjonowani. Podobno powstać ma niedługo drugi sklep – w Krakowie.

Sklepy
Warszawa, Galeria Mokotów, ul. Wołoska 12



Saucony

966_saucony.gifSaucony staje się na pewno coraz bardziej znany wśród biegaczy, zresztą dobra jakość butów w tym na pewno pomaga. Szkoda jednak, że Saucony nie robi prób żadnej większej akcji promocyjnej, reklamowej. Na pewno pomogłoby to w rozpoznawalności tej jednak wciąż mało znanej w Polsce marki. Nie jest to jednak wina krajowego dystrybutora (Michała Bartoszaka), a centrali usytuowanej poza Polską.

Buty

Bardzo dobre, ich jakość zbiera wśród użytkowników bardzo dobre oceny.

Szerokość oferty

Bardzo dobra

Dystrybucja

Średnia, nadal stosunkowo trudno dostępne buty dla biegaczy w skali całej Polski,

Sklepy:

Gliwice
SklepBiegacza.pl, ul. Zwycięstwa 23, Dom Handlowy "IKAR" (I piętro)

Poznań:

Runnersworld ,ul.Wroniecka 5, www.runnersworld.pl, tel: (061)8524841

Specjalistyczny
sklep Świat Biegacza Marcina Fehlau z Poznania, ul. Kanałowa 15, Tel: 061 869
90 68, 698 588 416.

Bartoszak-Biegi
, www.bartoszak-biegi.pl, tel 698 383 988


Rumia,
Bortex ,ul.Włokiennicza 2


Tarnów:
Run Sport , Tel: 668 169 570


Torzym:
Campo Czesław Radziwon, www.campo-sport.com, +48 500155911


Warszawa,

Sport-Studio Broniewskiego 71, http://sklep.sport-studio.pl/, Tel: 22 6692808
Jacek Gardener, www.jacekbiega.pl, ul.Okaryny 7, 0-601 058 715, 0-509 162 966


Wrocław,
Athletics Forever, ,ul.Piłsudskiego 74




Mizuno
966_mizuno.gif
Mizuno nie ma oficjalnego dystrybutora w Polsce, to jedyna firma, którą mimo to zdecydowaliśmy się w raporcie umieścić.

Buty

Jakość i funkcjonalność modeli Mizuno jest najwyższego lotu. Cechą charakterystyczną butów Mizuno jest pofałdowana platforma termoplastyczna wkomponowana w podeszwę środkową (system Wave). Wkładka pozwala kształtować amortyzację lub stabilność, zmniejszając przy tym wagę i dodając sprężystości butom. Jeden z naszych weteranów – testerów ceni Mizuno ponad wszystkie inne marki, twierdząc, że te buty idealnie pasują do stóp. Ta opinia jest oczywiście subiektywna, ale musimy przyznać, że ‘coś jest na rzeczy’. Świadczy o tym rosnąca popularność tej marki na Zachodzie oraz nagrody, które zdobywa wśród profesjonalnych krytyków z branży biegowej.

Szerokość oferty

Ograniczona w Polsce. Bogata u naszych południowych, a zwłaszcza zachodnich sąsiadów.

Dystrybucja

Brak oficjalnego dystrybutora.

Sklepy

Sieć Decathlon,
Sklep Runnersworld w Poznaniu,
Sport-Studio w Warszawie.



Podsumowanie: oceny w skali od 1 do 5

Nazwa

Dystrybutor

Ocena jakości butów

Ocena dystrybucji,
dostępności

Ocena reklamy,
promocji

Ocena szerokości
oferty

Adidas

Adidas Polska

5

3

3

2

Asics

Asics Polska

5

3

2

3

Brooks

Marek Jaroszewski

5*

2

2

4

Kalenji

Decathlon

3-4**

3

3

3

Mizuno

Brak oficjalnego

5

1

1

2

NB

Tarmax (Rzeszów)

5*

4

3

4

Nike

Nike Polska

5

4

5

3

PUMA

Puma Polska

5

2

4

3

Reebok

Reebok Polska

4*

3

3

2

Salomon

AmerSports (Kraków)

5

2

2

3

Saucony

Michał Bartoszak

5

3

2

5


* w zaznaczonych przypadkach
zwracamy uwagę, że jest to zdanie część redakcji, pozostała grupa
wstrzymuje się od głosu, po prostu za mało wiemy (ani nie odradzamy,
ani nie polecamy)

** w przypadku Kalenji zdania były na tyle rozbieżne, że uznaliśmy, iż nie ma sensu wyciągać średniej i pokazujemy obydwie oceny.

Redakcja Bieganie.pl