20 grudnia 2012 Redakcja Bieganie.pl Sprzęt

Polar RCX3 GPS i RC3 GPS HR – planowanie treningów interwałowych


Firma Polar kilka dni temu udostępniła funkcje planowania i realizowania treningów interwałowych w pulsometrach RC3 GPS i RCX3. Co więcej, można skorzystać też ze specjalnie przygotowanych programów treningowych dla biegaczy, które podpowiedzą kiedy i jak trenować, aby móc stale się rozwijać. Dotychczas programy te były dostępne wyłącznie dla posiadaczy pulsometrów Polar RCX5. 
Jak działają programy treningu wytrzymałościowego Polar?
1. Aby zaplanować pierwsze 4 tygodnie treningu należy wypełnić krótką ankietę na stronie polarpersonaltrainer.com . Należy w niej podać częstotliwość, czas trwania oraz intensywność dotychczasowych treningów. 

ankieta
2. Na podstawie wypełnionej ankiety program wybiera jeden z 20 planów treningowych. W zależności od wybranego poziomu inna jest częstotliwość, intensywność i rodzaj treningów, dla przykładu: 
– na poziomie pierwszym zaplanowane są dwa treningi tygodniowo – jeden krótki i jeden długi;
– poziom siódmy to 3-4 treningi tygodniowo: krótkie, długie i interwałowe;
– 6 treningów tygodniowo zaplanowanych jest na poziomie piętnastym. Są to treningi krótkie, długie, interwałowe, tempowe oraz przebieżki (Easy Run).
Każda sesja treningowa posiada fazę rozgrzewki, treningu właściwego oraz schłodzenia. 

trening interwa owy   trening d ugi
3. Zaplanowane sesje treningowe są przenoszone automatycznie do pulsometru – wystarczy nacisnąć przycisk synchronizacji lub wcześniej ustawić automatyczną synchronizację. W trakcie treningu na bieżąco wyświetlane są informacje na temat zalecanego poziomu intensywności. 
4. Po czterech tygodniach następuje ocena pracy wykonanej podczas treningów. W przypadku realizacji wszystkich założeń zaproponowany zostanie wyższy poziom planu treningowego. Można też pozostać przy obecnym, jeśli nie planujemy zwiększenia objętości treningów. 

plan treningowy
Podsumowanie
Programy treningu wytrzymałościowego są przeznaczone dla biegaczy i kolarzy, którzy chcą stale podnosić swój poziom sportowy, a nie korzystają z usług profesjonalnych trenerów. Są one odpowiednio dobrane do możliwości danej osoby, a objętość treningów rośnie stopniowo. Zbyt duży wzrost intensywności i częstotliwości sesji treningowych może niekorzystnie odbijać się na organizmie ćwiczącego – powodując przetrenowanie i kontuzje.