NB 1080v12
 
28 października 2010 Redakcja Bieganie.pl Sport

Zapraszamy w każdą sobotę na cztery stadiony w Polsce – dziś pytania i odpowiedzi


zacznij sobota 20101029 540


Jak co tydzień zapraszamy na stadiony w Bielsku-Białej, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Wszystkie szczegóły TUTAJ.

Tymczasem nasi czytelnicy na Facebookowym profilu, naszego programu, zadali nurtujące ich pytania, oto odpowiedzi:

Kasia „Po biegu bolą mnie kolana, a jestem osobą zdrową, jak temu zapobiec? Jak biegać,aby stawów nie przeciążać?”

Wszystko zależy od tego jaki jest to ból. Jeśli zawsze taki sam i odczuwasz ból kolana nie w jakimś konkretnym miejscu ale masz wrażenie, że bolą Cię całe kolana – to najprawdopodobniej masz słabe mięśnie ud – zarówno mięsień czworogłowy (z przodu) jak i dwugłowy (z tyłu). Bardzo ważne jest aby regularnie wykonywać ćwiczenia wzmacniające te grupy mięśni – bieganie wbrew pozorom tych grup mięśni dobrze i równomiernie nie rozwija.
Polecamy choćby zestaw tych ćwiczeń. Jeśli jednak ból jest kłujący w jakimś określonym miejscu, pojawia się w trakcie biegu – to koniecznie idź do specjalisty, sportowego ortopedy. Sportowego dlatego, bo on nie powie Ci, że masz przestać biegać ale co masz zrobić abyś mogła biegać dalej.

Beata: „Biegam w miarę regularnie od 2 lat, ale niewiele poprawiają się moje wyniki na 10km – 11.11.2008 było to 1h 6 min, 3.10.2009 miałam 1h 5 min a w tym roku gdzie (jak mi się zdawało) intensywnie i regularnie biegałam 4.10.2010 przebiegłam w 1h Marzy mi się 55min – jak to osiągnąć, nad czym i jak pracować – to moje pytanie.”

Trudno tak odpowiedzieć bez większej liczby danych, na wynik
sportowy składa się kilka czynników. Ważny jest Plan treningowy
ukierunkowany na osiągnięcie konkretnego, biegowego celu. Ale im
trudniejszy jest przypadek, tym bardziej Plan powinien być
zindywidualizowany. Twój przypadek wymagałby indywidualnej analizy, ktoś
powinien Ciebie zobaczyć, być może gołym okiem widać, co robisz źle.
Przychodzisz chyba do nas na zajęcia na któryś ze stadionów? Te zajęcia
są także po to aby Ci pomóc. Podejdź do trenera i porozmawiajcie o tym jak
biegasz, bo być może wymagasz jakiejś bardziej dokładnej analizy.
Na
brak progresji składać się mogą być takie czynniki jak (kolejność
przypadkowa): nieekonomiczny styl biegu, słabe mięśnie, niska sprawność,
nadwaga, mało zróżnicowane bodźce treningowe. Damy radę. 🙂

Grzegorz: „Słyszałem, że bieżnia mechaniczna jest obciążeniem dla naszych stawów. Czy to prawda?”
Nie ma chyba na to żadnych dowodów, a jeśliby było to na pewno producenci bieżni dostarczyliby kontrdowodów. 🙂 Ale jest w Warszawie taki fizjoterapeuta, doświadczony masażysta, który mówi, że nie biega na bieżni, bo czuje, że ona niedobrze wpływa na stawy i zamiast biegać robi na niej długie marsze więc coś w tym jest.
Czy te jego odczucia można to jakoś wytłumaczyć ? Spróbujmy. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że 99% bieżni na świecie jest w uproszczeniu skonstruowanych z dwóch elementów – jeden to taśma, która się przesuwa i jest elementem bieżnym, drugi to twarda płyta lub rolki (generalnie słabo amortyzujące elementy), które są elementem nośnym i to one tak naprawdę utrzymują ciężar naszego ciała. Czyli nie widzimy elementu na który spadamy, który utrzymuje ciężar naszego ciała. Można to trochę porównać do biegu w ciemności, choć po równej nawierzchni. W naturalny sposób jesteśmy  wtedy minimalne bardziej napięci i każde uderzenie być może  dla naszego organizmu większym szokiem niż w bieganiu w terenie lub po bardzo rzadkich i bardzo drogich bieżniach gdzie element bieżny i nośny tworzą jedność.

Mariusz: „Trenuję chód sportowy i biegam na treningu 1 zakres po 4.20-4.30 czy to dobrze ze tak szybko?”

Nie ma żadnych dowodów na to, że bieganie tzw "I zakresu " szybko lub wolno jest lepsze lub gorsze. Są topowi zawodnicy polscy i zagraniczni którzy biegają wolno (około 5 min / km) i szybko (około 4 min/km). Ważne, żebyś Ty czuł się z tym dobrze. Była u nas o tym nie raz dyskusja – polecamy artykuł o brytyjskim biegaczu Chrisie Thompsonie i dyskusję na naszym forum jaka potem się wywiązała.

Rafał: „Temat ultra biegania, porady, plany. Czy może jednak zbyt daleko sięgam?”

Ultrasi się chyba nie obrażą, ale ultra to sfera chyba bardziej psychiki niż fizjologii. Oczywiście "swoje trzeba wybiegać" ale nic nie zastąpi mocnej psychiki, więc może jakieś porady psychologiczne postaramy się ? Coś postaramy się poradzić ale generalnie rzeczywiście sięgasz daleko, statystycznie specjalistów od Ultra jest mniej niż od biegów krótszych bo jest też mniej zawodników. Pokaże się u nas niedługo tekst o Ultra ale obawiamy się, że nie będzie on bardzo zachęcający.

Giuseppe: Co będzie z bieganiem na stadionach jak zacznie padać śnieg?

Drogi Giuseppe, przyjacielu. 🙂 Będziemy jednak biegać. Będziemy się starali odśnieżać stadiony (forma treningu 🙂 ) i przy okazji nauczyć ludzi na co zwrócić uwagę biegając w zimie.


A ci z was którzy jeszcze u nas nie byli niech się nie wahają tylko przyjdą, zawsze jest u nas Sun&Fun ? ZAPRASZAMY !!!

zacznij sobota 20101029 5402

1. Gdzie dokładnie odbędzie się spotkanie?
Warszawa – Stadion przy
ulicy Wawelskiej 5, mapa poniżej.
Poznań – Stadion MOS na Śródce ul. Gdańska 1
Kraków
– Stadion Plac na Groblach, mapa poniżej.
Bielsko-Biała – Stadion Miejski przy Jaworzańskiej 120, mapa poniżej

2. Dla
kogo jest przeznaczone? Dla jakiej grupy wiekowej?

Dla
każdego, kto kiedykolwiek myślał o tym, że chciałby zacząć biegać, nie
ma ograniczeń wiekowych.

3. Jak długo
będzie trwało?

Zakończy się przed godziną 11:00, czyli nie
dłużej niż 1 godzinę.

4. Czy udział w
spotkaniu-treningu kosztuje?

Udział jest bezpłatny.

5. Jaki trzeba mieć ze sobą sprzęt?
Dobrze
jest mieć ze sobą sportowy strój: czyli buty do biegania ale jeśli ktoś
takich jeszcze nie posiada a chciałby przyjść, niech przyjdzie –
doradzimy gdzie i jakie kupić, sportowy strój to także koszulka,
spodenki lub spodnie – w każdym razie takie które nie krępują waszych
ruchów, w których czujecie się swobodnie i nie są zbyt ciepłe – w
trakcie biegu zaczniecie się pocić (to normalne) i koniecznie
powinniście być ubrani w coś co w momencie startu treningu daje odczucie
lekkiego chłodu. Ewentualnie miejcie na sobie kilka warstw, które
będziecie mogli zdjąć aby dostosować się do warunków.

6. Czy będą szatnie, prysznice?
Nie,
tego nie zapewniamy. Najlepiej przyjść już ubranym w sportowy strój,
ewentualnie w jakiejś kurtce, wierzchnie ubrania będzie można zostawić z
boku na stadionie.

Redakcja Bieganie
Redakcja Bieganie.pl