16 kwietnia 2014 Redakcja Bieganie.pl Sport

Zalety biegania przełajów


Większość biegaczy lubi wielkie biegi uliczne. Ale warto czasem poszukać i wystartować w typowym biegu przełajowym.

przelajwcentrum11

Jaka jest definicja biegów przełajowych? To nie to samo co biegi parkowe, albo biegi ekstremalne. Zgodnie z rekomendacjami IAAF trasy biegów przełajowych powinny prowadzić po nawierzchni trawiastej, na urozmaiconym terenie z niewielkimi podbiegami i z częstymi, ale łagodnymi zakrętami, najlepiej na pętlach o długości około 2-3 km

Biegi przełajowe stanowiły od zawsze nieodłączny element treningu najbardziej utytułowanych biegaczy. Biegają je Mo Farah i Paula Radcliffe. 

Zwykle w okresie zimowym startuję w biegach przełajowych, które pomagały mi w przygotowaniach do głównych startów na bieżni – mówi Farah, jeden z najbardziej utytułowanych długodystansowców. – Przełaje to trudna dyscyplina, bo trasa może by pagórkowata, błotnista a nawet zaśnieżona. Ale to przełaje czynią cię silnym i są świetnym sposobem na podniesienie poziomu na jakim trenujesz.

IMG 4786

Jest wiele korzyści ze startów w przełajach dla zawodników specjalizujących się w biegach na tartanie i w biegach ulicznych. Urozmaicona trasa, zbiegi i podbiegi wzmacniają mięśnie nóg. Organizm i serce muszą adaptować się do zmiennego tempa, które jest wynikiem zmiennego terenu. Nierówna, a czasem niestabilna powierzchnia sprawiają, że do pracy angażowane są mięśnie, które zwykle nie pracują – mięśnie dolnych części nóg i mięśnie stabilizujące stopę. Wytrenowane w ten sposób i wzmocnione mięśnie stóp lepiej będą absorbować uderzenia o nawierzchnię np. podczas biegu ulicznego i dzięki temu zmniejszy się ryzyko kontuzji.

Treningi i starty na urozmaiconym terenie i na nierównej powierzchni rozwijają mięśnie głębokie, które nie pracują w czasie biegu po płaskiej i równej nawierzchni. Bieganie przełajów poprawia również ekonomię biegu, zawodnicy zaczynają biega lepiej technicznie, bo częste i krótkie zbiegi i podbiegi uczą luźniejszego i bardziej efektywnego biegania.

IMG 4336

Ze względu na trudny teren i nawierzchnię, w biegach przełajowych nie poprawimy rekordów życiowych. Precyzja dystansu nie ma znaczenia, trasy przełajowe nie są atestowane, czas ma drugorzędne znaczenie. To są imprezy, na których w ogóle nie potrzebny jest ci zegarek, najlepiej zostaw go w domu i ciesz się z czystej pięknej rywalizacji i pokonywania atrakcyjnej, urozmaiconej trasy.

Wystartuj w przełaju w Warszawie

23 kwietnia na Kępie Potockiej w Warszawie odbędzie się bieg na dystansie 5 km. Redakcja bieganie.pl widziała trasę. Będzie to klasyczny przełaj. Jednocześnie ENTRE.PL Team, organizator imprezy ma dla biegaczy dobrą standardową ofertę, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Zadowoleni powinni być kolekcjonerzy medali, a także ci, którzy lubią w gronie znajomych przy gorących napojach i poczęstunku dzieli się wrażeniami z biegu. A dla chętnych również koszulka techniczna z nietuzinkową grafiką. 
Więcej informacji o imprezie znajdziecie na stronie biegu www.gpzoliborza.pl