22 stycznia 2013 Redakcja Bieganie.pl Sport

Carpe Diem. Czyli maraton w miesiąc po półmaratonie.


carpediem 5402

Półmaraton Warszawski i Orlen Warsaw Marathon to imprezy komplementarne (uzupełniające się). Nawet jeśli organizatorzy nie porozumieli się ze sobą, to fakty są takie, że obydwie imprezy odbywają się w tym samym mieście w odstępie miesiąca. Półmaraton jest świetnym kamieniem milowym w przygotowaniach do maratonu.

Zdecydowałeś (łaś) się na start w Półmaratonie bo jest to dla Ciebie wyzwanie. Ale być może nie zdajesz sobie sprawy z tego, że trening do maratonu i półmaratonu nie różnią się zasadniczo. Podstawowa różnica polega na tym, że w treningu do maratonu raz w tygodniu trzeba zrobić zdecydowanie dłuższy trening, trwający około 2 godziny. A czasami nawet dłuższy, który pozwoli Ci na treningu przebiec 28 – 30 km. Start w półmaratonie możesz znakomicie wpleść w plan przygotowań do maratonu.

Zobacz zestaw Planów Treningowych, które uwzględniają start w obydwu imprezach – 24 marca 8. Półmaraton Warszawski i 21 kwietnia Orlen Warsaw Marathon.

Jeśli jesteś zdrowy, silny, młody, przemyśl sprawę. Skoro i tak poświęcasz czas na trening, to dlaczego nie poświęcić go nieco więcej i nie wystartować w maratonie miesiąc później? Masz świetną okazję. Orlen Warsaw Marathon będzie z całą pewnością imprezą o wielkim rozmachu. Zapoznaj się ze wszystkimi szczegółami imprezy.
Decyzji nie musisz podejmować dzisiaj, choć było by lepiej wziąć to pod uwagę zwłaszcza na długich treningach (tutaj pokazujemy jak). Co jednak gdybyś tego nie zrobił (zrobiła) ?

Przenieśmy się myślami do 24 marca 2013 roku.

Wyobraźmy sobie, że właśnie przebiegłeś swój pierwszy półmaraton w życiu. Jeśli do tej pory biegałeś na treningach rzadko więcej niż 10 km, to półmaraton był solidnym wyzwaniem. Jeśli jednak w przygotowaniach do półmaratonu, na długich treningach często pokonywałeś dystans 20 km lub więcej, to 21,097 km nie wydaje się być już takim wyczynem. A co jeśli regularnie biegasz długie treningi, w trakcie których pokonywany dystans to nawet 22 czy 24 km? Czy półmaraton był dla Ciebie wyzwaniem? Prawdopodobnie tylko sprawdzianem. Z takiej perspektywy wyzwaniem jest oczywiście maraton. 42 km 195 m. Czy do maratonu daleka droga?

2 x 21 097 = 42 195

Z matematycznego punktu widzenia wszystko się zgadza. Jeśli na treningach przebiegaliście maksymalnie 10 km i czuliście się bardzo zmęczeni to wasze szanse na pokonanie półmaratonu w dobrej formie były małe. Jeśli przebiegaliście maksimum 10 km ale czuliście się na luzie i wypoczęci to wasze szanse na dobry półmaraton rosły. Jeśli przebiegaliście 14, 16, 18 czy 20 km to ukończenie półmaratonu w ogóle nie było problemem, problemem mógł być ewentualnie czas.

Podobnie jest z maratonem. Jeśli biegaliście na treningach 20 km i był to absolutny szczyt waszych możliwości (na ten moment) to przebiegnięcie maratonu w tym momencie jest nie wskazane. Jeśli jednak biegaliście na treningach 20 km i kończąc trening czuliście, że moglibyście biec jeszcze długo, to maraton być może nie wydaje się już tak abstrakcyjny. Ile więcej byście przebiegli aby trening skończyć z uśmiechem na ustach? 5? 10? 12 km? Jeśli np. 12, to w trakcie maratonu do mety zostałoby wam jeszcze tylko 10 km. Na maratonie to "tylko" może wydawać się ogromnie trudne, bo co innego jeśli właśnie zaczynacie trening a co innego jeśli w nogach macie już 32 km. Ale może was na to stać? Skąd macie wiedzieć, czy to wystarczy na maraton?

Czy startować w maratonie?

Zawodnicy debiutujący 24 marca w Półmaratonie Warszawskim mają unikalną okazję wykorzystania formy, którą zbudowali pod Półmaraton. Miesiąc później macie Orlen Warsaw Marathon. Czy w miesiąc można się przygotować do maratonu?

Nie zaczynacie z poziomu zerowego – macie za sobą półmaraton, który był bardzo mocnym bodźcem treningowym, Ale był także sprawdzianem, odpowiedzią na pytanie: "Czy stać mnie na więcej" ?

Jeśli półmaraton wydał się wam wcale nie taki trudny, jeśli czujecie, że mieliście duże rezerwy, to spróbujcie zastanowić się, czy nie mielibyście ochoty sprawdzenia czy maraton jest realny? Jak to sprawdzić?

Na treningach nie musicie biegać 42 km, żeby przebiec maraton. Biegacze debatują o tym ile biegać, możecie zapoznać się z różnymi punktami widzenia (TUTAJ).

Co możecie zrobić w przygotowaniach do maratonu mając za sobą półmaraton? Jeśli ze zdrowiem wszystko u was w porządku, jeśli jesteście głodni wyzwań spróbujcie zrobić jeden, bardzo długi trening. Tak długi, że da wam odpowiedź czy na maraton jesteście gotowi. A w każdym razie do tej odpowiedzi znacznie przybliży. Jedyna możliwa data, to…

7 kwietnia 2013

Jeżeli jesteś młody i zdrowy
Jeżeli przebiegłeś półmaraton czując, że masz spore rezerwy
Jeżeli biegałeś na treningach dystanse 20 km lub dłuższe
To maraton jest realny !
Pobiegnij sprawdzian 7 kwietnia

Po swoim pierwszym półmaratonie musicie dobrze odpocząć, przynajmniej tydzień. Oczywiście możecie spokojnie biegać, ale nie powinniście robić żadnych mocnych bodźców (poniżej przykład tygodniowego rozkładu objętości treningowej). Jednak w dwa tygodnie po półmaratonie, 7 kwietnia 2013, na dwa tygodnie przed maratonem, możecie pobiec sprawdzian. Być może będzie to najdłuższy bieg w waszej dotychczasowej historii długodystansowca. Dla jednego będzie to 30 km, dla innego 32, dla innego 28. Nie ma jednego, pewnego dystansu, wspólnego dla wszystkich, który da odpowiedź. Jeśli po 30 km będziecie czuli się znużeni, ale nie wykończeni – to prawdopodobnie dwa tygodnie późnej maraton jesteście w stanie przebiec. Oczywiście dobrze by było mieć więcej czasu na trening ale życie często układa się w taki sposób, że drugiej szansy szybko możemy nie mieć. Nie życzymy wam tego, ale życie ma niestety kręte ścieżki i nie wszystko da się zaplanować. Carpe Diem.

Data Dystans Uwagi
24.03 Półmaraton
25.03
26.03
27.03 10 km
28.03
29.03 10 km plus przebieżki 6-8×20"/60"
30.03
31.03 16 km Wielkanoc – ale trening trzeba zrobić
01.04
02.04 12 km plus przebieżki 6-8×20"/60"
03.04
04.04 14 km plus przebieżki 6-8×20"/60"
05.04
06.04 12 km
07.04 28? 30? 32? km Wielki sprawdzian
08.04
09.04 12 km
10.04
11.04 14 km plus przebieżki 6-8×20"/60"
12.04
13.04 12 km plus przebieżki 6-8×20"/60"
14.04 16 km
15.04
16.04 12 km plus przebieżki 6-8×20"/60"
17.04
18.04 8 km plus przebieżki 6-8×20"/60"
19.04
20.04 3 km
21.04 Orlen Warsaw Marathon

ZAPRASZAMY NA TRENINGI DO ORLEN WARSAW MARATHON 26 i 27 stycznia

Już w najbliższy weekend, zapraszamy wszystkich na cykl treningów przygotowujących do Warsaw Orlen Marathon wspierane przez marki Asics, SklepBiegacza.pl i Bieganie.pl

Najpierw, w sobotę 26 stycznia zapraszamy na róg Klaudyny i Podleśnej przy wejściu do Lasu Bielańskiego. Będziemy czekać na wszystkich tych, którzy myślą o starcie w Maratonie.

Nasze treningi skierowane są do szerokiego grona biegaczy o zróżnicowanym poziomie zaawansowania. Nasze duże doświadczenie w prowadzeniu treningów dla biegaczy amatorów pozwala nam tak tuningować treningi aby dla zaawansowanych biegaczy nie były nudne a dla początkujących zbyt wymagające. Cele naszych treningów – to zaangażowanie zróżnicowanych bodźców i metod treningowych w treningu do maratonu a szczególnie wykorzystanie naturalnego ukształtowania terenu w treningu wytrzymałościowym i siłowym. Treningi przeprowadzone będą w taki sposób, aby w żadnym razie nie uniemożliwić zawodnikom wykonanie długiego rozbiegania następnego dnia. Na trening zapraszamy z Bartoszem Olszewskim, o którym mogliście przeczytać już na łamach naszego portalu. Dla jednego z uczestników treningu będziemy mieli do rozlosowania znakomite śnieżne biegowe ochraniacze szwedzkiej firmy specjalizujacej się w sprzęcie do biegów na orientację.

W niedzielę 27 marca o 9:00 zapraszamy już na treningi na terenie całego kraju.
Szczegóły na temat kadry prowadzącej zajęcia znajdziecie na: orlenmarathon.pl.

map_treningi.png

Redakcja Bieganie.pl