NB 1080v12
 
10 czerwca 2014 Redakcja Bieganie.pl Lifestyle

„Psychologia dla sportowców” już w sprzedaży!


10 czerwca do oficjalnej sprzedaży trafiła najnowsza książka, popularnego wśród biegaczy, wydawnictwa Inne Spacery – "Psychologia dla sportowców". Pojawia się ona w momencie, kiedy świat sportu dyskutuje o psychologicznych aspektach uprawiania sportu, za sprawą Justyny Kowalczyk i Jerzego Janowicza.

Pomimo, że recept na radzenie sobie z długofalowymi efektami stresu wywołanymi przez uprawianie sportu na wyczynowym poziomie raczej tutaj nie znajdziecie to książka może być wartościową i całkiem praktyczną pozycją na półce każdego zawodnika. Znajdują się w niej dziesiątki technik, dzięki którym, zdaniem autorów, każdy sportowiec, niezależnie od poziomu ma szansę poprawić swoje wyniki.

1Jeśli zapytamy dowolnego mistrza w jakiejś dyscyplinie, czy psychologia ma wpływ na sukces, zawsze odpowie twierdząco. Jednak wielu sportowców i trenerów nie ma pewności, jak dokładnie rozwijać umiejętności psychiczne oraz umysłową stronę treningu i rywalizacji.

CZĘŚCI SKŁADOWE OSIĄGNIĘĆ SPORTOWYCH

Jednym z pierwszych kroków w planowaniu postępu jest stwierdzenie, jak można kontrolować osiągnięcia sportowe i zbadanie poszczególnych ich elementów. Wyniki w każdym sporcie zależą od kombinacji trzech głównych składników: kondycji fizycznej, poziomu umiejętności i psychicznej gotowości do rywalizacji.

W zależności od dyscypliny każdy z tych czynników może okazać się ważniejszy. Dla narciarzy biegowych najistotniejsza jest kondycja, mniej czasu poświęcają oni na doskonalenie umiejętności typowych dla jazdy na nartach. Natomiast golfiści, którzy nieustająco muszą pracować nad doskonaleniem i utrzymywaniem swoich umiejętności, są w stanie dobrze grać, nawet jeśli nie są bardzo sprawnymi osobami. Wyrobienie wytrzymałości jest o wiele ważniejsze dla maratończyków niż dla strzelców  uprawiających trap. Ci ostatni jednak potrzebują niezwykłej precyzji, która wymaga więcej ćwiczeń niż stosunkowo proste i monotonne skuteczne bieganie. Jeden aspekt sportowych osiągnięć dotyczy jednak w równym stopniu wszystkich sportowców – to psychiczna gotowość do rywalizacji. Bez odporności emocjonalnej żaden nie może uważać się za przygotowanego do zawodów. Mimo to wielu ludzi wkracza na sportową arenę, nie poświęcając zbyt dużo energii przygotowaniu wewnętrznemu. Często ten element osiągnięć sportowych pozostawiany jest losowi. Może zdawać ci się, że dasz radę, choć naprawdę jest zupełnie inaczej!

Zakrawa na ironię, że sportowcy, trenerzy i kibice nieodmiennie przypisują niepowodzenia zawodników przede wszystkim właśnie czynnikom emocjonalnym, nie zaś fizjologicznym czy biomechanicznym. Gdyby choć drobny ułamek czasu spędzonego na treningu sprawności i umiejętności został poświęcony przez zawodnika na pracę nad psychiką, dawałby mu on szansę na uniknięcie frustracji. Ta książka wyjaśnia, w jaki sposób wyniki w sporcie zależą od czynników mentalnych, i zawiera zestaw technik psychologicznych, których można się nauczyć i je stosować.

Kształtowanie motywacji, pewności siebie i koncentracji. Panowanie nad lękiem, nastrojem i emocjami. Korzystanie z wizualizacji oraz muzyki. To tylko niektóre aspekty psychologii sportu poruszane w książce. "Psychologia dla sportowców" zawiera kilkadziesiąt technik i ćwiczeń, które pomogą w osiągnięciu i utrzymaniu optymalnego stanu umysłu podczas treningów i startów w zawodach. Oto jedno z nich.


Ćwiczenie 3.2 – W jupiterach doskonałości

1. Wyobraź sobie ogromny jupiter, którego światło pada w dół metr przed tobą. Średnica kręgu światła to też około metra.

2. Pomyśl teraz o takim momencie w swojej karierze, kiedy dzia- łałeś na pełnych obrotach. Każdy ruch przynosił pozytywny rezultat, a wszystko jakby samo wpasowywało się na swoje miejsce.

3. Ujrzyj siebie w kręgu światła. Wyobraź sobie, co twoje „ja” wewnątrz koła widzi, słyszy, czuje dotykiem, powonieniem i smakiem.

4. Wejdź w krąg światła i połącz się w całość z tym "ja", tak abyś widział wydarzenia swoimi oczami w realnym czasie. Znów wyobraź sobie, co widzisz, słyszysz, czujesz dotykiem, powonieniem i smakiem.

5. Dobrze zapamiętaj wszystkie odczucia, abyś mógł je odtworzyć w przyszłości


Co jeszcze znajdziemy w książce?

Publikację podzielono na 8 rozdziałów, każdy z nich traktuje inny obszar szeroko rozumianej psychologii sportu: praktyka psychologii sportu, motywacja, pewność siebie, lęk, nastrój i emocje, koncentracja, wizualizacja i autohipnoza, siła dźwięku.  

 

Podczas rywalizacji sportowej, nieważne w jakiej dyscyplinie i nieistotne, czy jesteś amatorem, czy olimpijczykiem, osiągasz punkt, w którym przestają się liczyć mięśnie, technika, umiejętności, siła. Na pierwszy plan wysuwa się to, co zadecyduje czy swój start zaliczysz do udanych. Zwyciężysz czy przegrasz. Co to takiego?  "Coś poszło nie tak", "To nie był mój dzień" ─ tak sportowcy, amatorzy i zawodowcy, tłumaczą swoje porażki. Dokładają sobie treningów fizycznych i nawet nie pomyślą, że powinni trenować również umysł – tak wydawcy tłumaczą ważkość podejmowanej tematyki.

 

x.jpg
Autorzy książki (od lewej): Costas I. Karageorghis i 

 

Peter C. Terry


O autorach

Costas I. Karageorghis to znany na całym świecie badacz psychofizjologicznego i poprawiającego wyniki sportowe działania muzyki. Jest autorem ponad setki artykułów związanych z psychologią sportu. Wyniki jego prac przedstawiały gazety z całego świata, m.in. New York Times, Wall Street Journal, Washington Post. Jest docentem i szefem katedry na wydziale Sportu i Edukacji Uniwersytetu Brunel w Wielkiej Brytanii.

Peter C. Terry to certyfikowany psycholog, wykładowca w Wielkiej Brytanii i Australii. Jako znany międzynarodowy specjalista psychologii sportowej był konsultantem ponad 100 znaczących imprez międzynarodowych, w tym igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, pucharów świata i turniejów wimbledońskich. Napisał trzy książki z zakresu psychologii sportu i około 150 artykułów naukowych. Obecnie wykłada psychologię na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Południowego Queensland w Australii.

O wydawnictwie

Wydawnictwo Inne Spacery, pod którego egidą 10 czerwca ukazała się "Psychologia dla Sportowców" zyskało popularność wśród biegaczy m.in. dzięki przełożeniu na język polski "Biegania metodą Danielsa", czy popularnej "Wagi startowej".

Bieganie.pl objęło publikację patronatem medialnym. Zachęcamy do lektury!
Redakcja Bieganie.pl