NB 1080v12
 
29 października 2013 Redakcja Bieganie.pl Lifestyle

Premiera książki „Bieganie naturalne” Danny’ego Abshire’a


Dziś, 29 października, swoją premierę na polskim rynku ma książką pt. Bieganie naturalne autorstwa Danny’ego Abshire’a i Briana Metzlera, która powinna być ciekawą pozycją dla osób zainteresowanych tym nurtem. 

O książce

bieganie naturalne okladka 1

Bieganie naturalne to efekt trzydziestu lat pracy ze sportowcami. Źródłem są badania naukowe, obserwacje i doświadczenia. Zapisano tu wnioski z badań pracy stóp i biomechaniki. To również rezultat przyglądania się urazom poszczególnych biegaczy, znajdowania ich przyczyn oraz dążenia do zapobiegania im.

Autor udowadnia, że równowaga i wypośrodkowanie punktu ciężkości to najlepszy początek uprawiania każdego sportu, szczególnie biegania. Dwa największe błędy popełniane przez biegaczy to uderzanie piętą podczas biegu oraz używanie przesadnie dużej siły mięśni do przemieszczania się. Prowadzą one do zbyt dużego przesunięcia środka ciężkości ciała przy każdym kroku, a to z kolei skutkuje zmniejszeniem efektywności i znacznie mocniejszymi uderzeniami, skręceniem ciała oraz napięciem mięśni i ścięgien.

Książka składa się z wyjaśnienia, czym bieganie naturalne jest, dlaczego warto się na taki tryb biegania przestawić i jak to zrobić w praktyce. Wykorzystując liczne badania prezentuje i sprawdza działanie tej techniki. Tłumaczy również biomechanikę stopy oraz fizykę biegu. Analizuje urazy związane z bieganiem oraz wpływ nienaturalnych czynników zewnętrznych. W końcu dostajesz konkretne ćwiczenia, które pomogą ulepszyć technikę i konkretny, ośmiotygodniowy plan treningowy. Bieganie naturalne uczy ludzi, w jaki sposób biegać lepiej, wydajniej i jak eliminować urazy. Bo chociaż od lat siedemdziesiątych buty zmieniały się niejednokrotnie, to procentowa liczba urazów nie spadła.

Kim są autorzy?

Danny Abshire to człowiek o wielu twarzach. W 1988 roku Danny założył Active Imprints, firmę zajmującą się produkcją specjalistycznych wkładek do butów dla najlepszych i zwykłych biegaczy i triatlonistów. Poza tym, że jest współtwórcą i dyrektorem technologicznym firmy Newton Running, trenuje, leczy urazy biegaczy, prowadzi konsultacje w Fundacji Lydiard i biega. W świecie sportu nazywany przez zawodników z kontuzjami zaklinaczem stóp. Współpracował z tysiącami sportowców, od początkujących po olimpijczyków, pomagając im poprawić formę i technikę. Mieszka w Boulder w stanie Kolorado z żoną i dwoma synami.
Brian Metzler przebiegł w życiu ponad 80 000 kilometrów, przetestował ponad 750 par butów do biegania i ścigał się na każdym dystansie: od 50 metrów po 160 kilometrów. Jest wydawcą magazynu „Running Times”, pisał o sportach wytrzymałościowych do „Runner’s World”, „Triathlete”, „Inside Triathlon”, „Men’s Health”, „Men’s Journal” i „Outside”; założył magazyny „TrailRunner” i „Adventure Sports” i współpracuje przy ich wydawaniu. Jest autorem Running Colorado’s Front Range.

abshire
Danny Abshire (fot. www.newtonrunning.com)

Rekomendacje

„Danny Abshire to jeden z najważniejszych głosów w rewolucji biegania naturalnego”

Danny Dreyer, autor Biegania bez wysiłku

„Efektywne bieganie to podstawa biegania na dowolne dystanse szybko i z entuzjazmem. Nikt nie wie o tym lepiej niż Danny Abshire, którego długie badania nad ruchem ciała pomogły wielu mistrzom, w tym także mnie, osiągnąć cele. Bieganie naturalne to kompletny przewodnik dla wszystkich, którzy pragną czerpać radość z biegania bez wysiłku.”

Lorraine Meyer, czterokrotna brązowa medalistka olimpijska
i współzałożycielka Lydiard Online Training Systems

„Technika Danny’ego Abshire’a daje nadzieję wszystkim, którzy zmagali się z urazami i brakiem komfortu podczas biegania. Danny proponuje prosty, rozsądny i użyteczny sposób zmiany stylu biegania, tak abyśmy mogli w pełni wykorzystać swój potencjał. Wiedza Danny’ego o technice biegania i biomechanice może pomóc wszystkim biegaczom stać się bardziej efektywnymi.”

Mark Allen, sześciokrotny zwycięzca zawodów Ironman®
i współautor książki Keys to a Helthier, Happier You

„Danny Abshire poświęcił swoje życie zawodowe studiowaniu i nauczaniu efektywnej techniki biegania. Pracował z najlepszymi biegaczami i triatlonistami w historii sportów wytrzymałościowych, i sama rozmowa z nim może sprawić, ze staniesz się lepszym biegaczem.”

Craig Alexander, dwukrotny zwycięzca zawodów Ironman®

„Przez dwadzieścia lat Danny Abshire był głosem wołającym na puszczy, cierpliwie wskazującym nielicznym szczęśliwcom poprawną technikę biegania. Teraz cały świat ma szansę dowiedzieć się o technice biegania naturalnego dzięki książce Naturalne bieganie. Kiedy wreszcie zostanie doceniona rola poprawnej techniki biegania i odpowiednich butów, wówczas Bieganie naturalne stanie się książką, do której wszyscy będą się odwoływać.”

Mike Sandrock, autor Running with the Legends

„Danny Abshire ma dogłębną wiedzę o biomechanice biegania i umiejętność przełożenia jej na sposób leczenia urazów.”

Paul Huddle, trener triatlonistów, piszący do magazynu „Thriatlete”
i autor Start to Finish Ironman Training: 24 Weeks to an Endurance Triathlon

„Danny Abshire to autorytet w dziedzinie biegania naturalnego. Kropka.”

Ida Adamson, siedmiokrotna zwyciężczyni zawodów Adventure Race

„Danny Abshire to prawdziwy lider reewolucji biegania naturalnego.”

Mark Cucuzzella, lekarz, profesor medycyny rodzinnej
w Szkole Medycyny Uniwersytetu Zachodniej Wirginii
„Wspaniałe wykłady Danny’ego Abshire’a od kilku lat cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem moich studentów na MIT. Jego klinika biegania zainspirowała nas do przemyśleń o tym, jak biegać i jak robić to bez bólu. Danny potrafi ocenić czyjś sposób biegania, naprawić go i uczynić z tego człowieka wydajniejszą i szybszą maszynę do biegania.”

Dr Patti Christie, wykładowca
na Massachusets Institute of Technology (MIT)
„Danny Abshire z pasją pomaga ludziom biegać w sposób, w jaki wymyśliła to natura.”

Dr Alexander Slocun, profesor inżynierii mechanicznej, MIT

Fragmenty książki

I fragment

„To przekombinowane systemy amortyzacji dla pięt i kątów ostrych między palcami a piętą w dzisiejszych butach do biegania nie tylko pozwalają na stawianie stopy od pięty, ale wręcz zachęcają do tego, szczególnie tych, którzy zaczynają swoją przygodę ze sportem i nie mają doświadczenia ani wiedzy o bardziej efektywnych technikach. Nawet jeśli chciałbyś biegać, stawiając najpierw przodostopie lub śródstopie, geometria buta i wysokie położenie pięty nie pozwolą stopom układać się naturalnie – czyli równolegle do podłoża – bo przeszkadza temu wysokie ułożenie pięty. Pięta to pierwsza część stopy, która uderza o podłoże po wykonaniu kroku. Innym problemem jest miękka piankowa wkładka podeszwy środkowej. Osłabia ona odbierane przez stopę sygnały dotyczące podłoża (stopie trudniej jest wyczuć podłoże), co powoduje zniekształcenie wysyłanych do mózgu informacji o tym, jak powinna być ułożona reszta ciała.

Ciśnie się więc pytanie – jeśli buty są problemem, to może powinniśmy biegać boso? Odpowiedź: i tak, i nie.”

II fragment

„Bieganie naturalne wymaga połączenia ciała i umysłu. Nie mówię tu o medytacji typu new age, ale o współpracy ciała i umysłu w celu utrzymania właściwej pozycji ciała i wykonywania odpowiednich ruchów w czasie biegu. Ważne jest znalezienie kontaktu z ciałem i umożliwienie mózgowi otrzymywania informacji zwrotnej. Trzeba też wytrenować bardziej sportowe i zręczne ruchy, przejąć kontrolę nad ciałem i zaangażować właściwe mięśnie do poruszania się tak efektywnie i naturalnie, jak to możliwe. Musisz nauczyć się wykorzystywać informacje sensoryczne, aby biegać płynnie, giętko i lekko, a nie ociężale i niezgrabnie, jak robot. Innymi słowy, podczas biegania używaj mózgu. Bądź świadom ruchów swojego ciała oraz tego, jak są wykonywane i jak współgrają między sobą. I wreszcie jaką rolę te skoordynowane ruchy grają w balansowaniu ciałem przy każdym kroku.

Pamiętaj, że połączenie mózgu i ciała nie powstaje dzięki silnej psychice i przełamywaniu zmęczenia podczas ćwiczenia albo zawodów. Powstaje dzięki umiejętności wykorzystywania informacji sensorycznych otrzymanych od stóp w trakcie ich kontaktu z podłożem. W efekcie ruchy i kinematyka całego ciała są równe i rozluźnione, w przeciwieństwie do stresujących, mocnych uderzeń piętami o podłoże.”

Gdzie kupić książkę?

Książkę już teraz można kupić w księgarni Wydawnictwa Buk Rower na stronie: http://sklep.bukrower.pl/bieganie-naturalne,56,123.html. A już wkrótce na naszej stronie podamy informację o konkursie związanym z premierą książki Bieganie naturalne

Serwis bieganie.pl objął patronat medialny nad książką.
Redakcja Bieganie
Redakcja Bieganie.pl