New Balance 1080v12
 
17 lipca 2015 Redakcja Bieganie.pl Lifestyle

Od rekreacji do maratonu


Sławomir Marszałek: Książka dla każdego, kto interesuje się bieganiem – dla początkujących, którzy dopiero chcą  rozpocząć przygodę,  dla biegających amatorów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności oraz dla wytrawnych biegaczy chcących poprawiać swój czas w maratonie czy półmaratonie.

Książka ta  pozwala czytelnikom szczegółowo i bardzo przystępnie zrozumieć zagadnienia z dziedziny fizjologii, biomechaniki czy anatomii. Krok po kroku objaśnia tematy związane z techniką biegania, doborem sprzętu oraz metodologią treningu na wszystkich etapach szkolenia. Na dokładnie opisanych lustracjach prezentuje odpowiednio dobrane ćwiczenia dla każdego biegacza: siłowe, szybkościowe, koordynacyjne (m.in. techniki biegu) oraz rozciągające. Podejmuje w bardzo przystępny sposób zagadnienia z dziedziny psychologii sportu oraz zarządzania czasem.  Zawiera konkretne i bardzo praktyczne informacje dotyczące zapobiegania oraz leczenia kontuzji i przeciążeń wynikających z biegania.

Pozycja ta jest bogato ilustrowaną i przejrzystą formą przekazywania skomplikowanej wiedzy pozwalającą czytelnikowi szybko zrozumieć wiele zagadnień, które są często zarezerwowane tylko dla szkoleń trenerskich. Dlatego jest doskonałym podręcznikiem dla każdego – od trenera do początkującego amatora biegania. Dla mnie jako osoby zajmującej się bieganiem przez prawie 30 lat jest w wielu momentach odkryciem. Polecam ją każdemu, kto poszukuje wartościowej i przystępnie przygotowanej wiedzy biegowej.

Sławomir Marszałek, www.marszalek-osteopatia.pl

Jan Goleń: Najlepiej wydana książka o bieganiu: W kwietniu 2014 r., na kilku rynkach językowych jednocześnie, m.in. na rynku brytyjskim i polskim, ukazała się naprawdę efektowna książka: „Bieganie, od Rekreacji do maratonu”. Pod względem edytorskim i dopieszczenia oprawy graficznej – ewidentnie najlepiej opracowana na krajowym rynku książek traktujących o bieganiu. Naprawdę piękna, a przy okazji cenna merytorycznie publikacja.

 ksiazkabieganie 4  ksiazkabieganie 3

Konsultantem polskiego biegania jest dr Sławomir Marszałek, niekwestionowany autorytet w sprawach związanych z treningiem, fizjoterapią, rehabilitacją i osteopatią, doskonale znany wielu poznańskim biegaczom. Zwraca uwagę też bardzo dobre tłumaczenie angielskiej terminologii, tu ukłony w stronę tłumacza Michała Kopera, oraz wysoki poziom ogólnej redakcji.

Książka dedykowana jest, jak sam tytuł wskazuje, osobom raczej początkującym w bieganiu, którym nie wystarcza już jogging. Jeśli w planach pojawia się myśl o poprawieniu wyników, to warto się w nią zaopatrzyć, bo można tam znaleźć wskazówki, jak wyniki poprawić. Jak biegać bezpiecznie, bez ryzyka kontuzji i innych zdrowotnych kłopotów. Nawet dla zaawansowanego biegacza, z wieloletnim stażem, jest to pozycja cenna. Bo porządkująca to, co do tej pory mogło być nieuporządkowane. I świetnie ilustrująca to, co do tej pory było w sferze werbalnej i wyobrażeniowej.

Pierwsza część, nosząca tytuł „Działające laboratorium” traktuje o anatomii, fizjologii i funkcjonalności ludzkiego ciała. Zwłaszcza tu można docenić znakomitą stronę ilustracyjną tej publikacji, zagłębiając się kolejno w zasady działanie mięśni, serca, płuc, obudowy mięśniowej tułowia. Kolejne rozdziały traktują o najważniejszych dla biegacza stawach: biodrowym, kolanowym i skokowym. Po tym anatomicznym wstępie analizowane są fazy i ekonomika cyklu biegowego, rozważane są też różne techniki biegu. Wreszcie proponowane są sposoby oceny kondycji.

Część druga nosi tytuł „Przygotowanie do biegania”, a otwiera ją propozycja indywidualnego określenia celów biegowych. Tutaj zwraca uwagę tzw. koncepcja SMART, według której cel biegowy powinien być: prosty, wymierny, osiągalny, realistyczny i terminowy. Zwróciłbym przy tym uwagę, że w książce znajdziemy jeszcze kilka innych złożonych koncepcji, których zapamiętanie ułatwia zatytułowanie ich nazwą w formie skrótowca – każda litera w nim coś znaczy. Dalej mowa o doborze obuwia i odzieży biegowej oraz kwestiach związanych z odżywianiem i nawadnianiem. Rozdziały, poświęcone rozgrzewce i rozciąganiu, zawierają całą serię konkretnych propozycji ćwiczeń – i jest to kolejny moment, w którym docenimy ilustratorów.

Część trzecia: „Planowanie treningu”. Poprzednie dwie części stanowiły uwerturę, teraz przyszedł czas na konkrety. Autorzy zwracają uwagę na urozmaicenie treningu, mowa też o treningu alternatywnym, czyli uzupełnianiu biegania innymi dyscyplinami: pływaniem, kolarstwem, wioślarstwem czy jogą. Zwrócono uwagę na zasady planowania treningu i niebezpieczeństwo przetrenowania, zalecając przy tym prowadzenie dzienniczka treningowego.

Część czwarta zatytułowana jest „Zwiększaj swoją siłę” i zawiera cały zestaw konkretnych ćwiczeń siłowych. Wobec bardzo częstego zaniedbywania tej części przygotowania biegowego to także cenna zawartość i równie pieczołowicie ilustrowana zdjęciami faz poszczególnych ćwiczeń. Szereg konkretnych wskazówek zawierają też dwie ostatnie części książki: „Start do wyścigu” oraz „Zasady bezpiecznego treningu – lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Moja ogólna ocena całości jest bardzo pozytywna. Jest konkretnie, jasno, fachowo, obrazowo. Pod względem ilustracyjnym „Bieganie – od rekreacji do sportu” bije na głowę wszystkie dotychczasowe polskojęzyczne publikacje o bieganiu. Może to być znakomity, efektowny prezent dla biegacza.


Cena książki około 50 zł (zależy od sprzedającego, np w ERGO-SKLEP jest to 49,90)

Spis treści: poniżej:

 ksiazkabieganie 1  ksiazkabieganie 2

Uwaga, w konkursie dla czytelników mamy 5 egzemplarzy. Otrzymają je Ci, którzy do 2 sierpnia (włącznie) na adres: konkursy@bieganie.pl przyślą najciekawsze uwagi dotyczące funkcjonowania strony: kalendarzbiegowy.pl.

Mogą być to uwagi ze sfery funkcjonalnej, wizualnej, wskazanie błędów, sugestie zmian.

Wyniki konkursu ogłosimy w 5 sierpnia 2014.