Teraz jest Pn, 23 kwietnia 2018, 02:08

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Maraton na jesień wg planu Danielsa
Nowy postNapisane: Wt, 17 kwietnia 2018, 15:23 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): Wt, 17 kwietnia 2018, 14:52
Posty: 4
Potrzebuję porady bardziej doświadczonych biegaczy. Może ktoś zechce mi coś zasugerować.
Biegam typowo amatorsko i bez spiny, już parę biegów za mną, w tym półmaratony – ostatni w grudniu (może czasy nie były szałowe, ale nie umarłam i miałam masę frajdy :D ). Logicznym wydaje się więc próba zmierzenia się z maratonem i w tym kontekście myślę o nadchodzącej jesieni. Tym razem postanowiłam skorzystać z planu Jacka Danielsa – cykl 5-tygodniowy do maratonu. Zamierzam cały cykl zrobić 4 razy, co daje mi zapas na wypadek gdyby jakiś tydzień wypadł (np. podczas wyjazdu w góry nie zakładam, że dam jeszcze radę biegać) i jakieś 2-3 tyg. na zmodyfikowany plan przedstartowy (to też będzie wg Danielsa). I ponieważ teraz dla mnie maksymalny dystans tygodniowy to coś około 37 km, to zakładam, że pierwszy cykl mogłabym zacząć od ok 42 km na tydzień. I później co 5 tyg. zamierzam zwiększać ten dystans w każdym kolejnym cyklu. Przypuszczam, że po 15 tyg. ostatni cykl, ktory wówczas rozpocznę to będzie jakieś 55-57 km w tygodniu. Daniels pisze jednak, że najdłuższy bieg w tygodniu (przy tym dystansie) nie powinien przekraczać 30% dystansu tygodniowego, co daje w moim wypadku ok 17 km. Nawet jeśli to miałoby mnie przygotować do startu, to mój mózg może tego nie ogarnąć. 17 km to za mało, żeby być mentalnie przygotowanym na 42 km. Wiem, że zabraknie mi pewności. Pozostają jeszcze te trzy ostatnie tygodnie przed startem i Daniels proponuje (przeskakując do planu 2J, bo chyba to sugeruje) długie wybieganie – 27 km (ja to na pewno zmniejszę o 2-3(?) km, jeśli tam ma być dodane coś z sesji jakościowej, bom chyba umrę) i na 2 tyg przed jakiś tam bieg ok 20 km, a ostatni tydzień bez szaleństw.
Czy ten w sumie jeden dłuższy bieg to według Was wystarczająco? Czy to nie za duża różnica pomiędzy 17 a powiedzmy 25 km w następnym tygodniu? Czy to w ogóle ma sens? ;)
Próbuję realnie oceniać swoje szanse i zwiększenie dystansu tygodniowego (żeby te 30% to było jednak trochę więcej) nie wchodzi w grę. Jeśli zrealizuję te założenia, to już i tak będę z siebie bardzo dumna (a jak się nie uda to cóż... będę już o to doświadczenie mądrzejsza i będę próbować na wiosnę). Z góry dziękuję za wszelkie rady czy wskazówki, które być może (mam nadzieję?) się pojawią. Nawet jeśli zostanie mi powiedziane, że cały mój plan na pół roku kupy się nie trzyma, to będę jeszcze miała czas, żeby wszystko przemyśleć.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Maraton na jesień wg planu Danielsa
Nowy postNapisane: Wt, 17 kwietnia 2018, 18:38 
Online
Redaktor Naczelny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 29456
Lokalizacja: Polska cała :)
To najpierw 2 pytania.
1) Jakie masz BMI?
2) Jaki wynik wzięłaś do obliczenia temp treningowych, z jakiego dystansu i jaki czas?

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Maraton na jesień wg planu Danielsa
Nowy postNapisane: Wt, 17 kwietnia 2018, 19:10 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): Wt, 17 kwietnia 2018, 14:52
Posty: 4
Dzięki, i jeśli to ma w czymś pomóc, to już podaję:
1. Moje BMI to tak mniej więcej 21,5
2. Tempa ustalałam na podsatwie ostatniego wyniku z 10 km - 56 minut (być może lepszy byłby wynik półmaratonu, ale ostatni półmaraton jaki przebiegłam, był niespełna tydzień po chorobie i przez to trochę na wariata, więc tempo musiało być niższe od zakładanego; generalnie organizm był nieco "wymłócony" i ciężko patrzeć mi na ten rezultat jako na miarodajny, więc stąd ta dyszka)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Maraton na jesień wg planu Danielsa
Nowy postNapisane: Wt, 17 kwietnia 2018, 19:31 
Online
Redaktor Naczelny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 29456
Lokalizacja: Polska cała :)
Odpowiadam. :)
Rzeczywiście 17km nie daje komfortu.
Dlatego trzeba podchodzić do tego "kreatywnie".
Zalecam dwie sprawy.
1) Żebyś zaplanowała sobie dwa najdłuższe treningi w odstępie 2 tygodni ale nie w ostatnich 2 tygodniach.
Żeby trwały one 2,5 godziny w tempie Twojego swobodnego rozbiegania. Czyli obecnie by to było 22 km ale Twoja forma może się jeszcze zmienić, zalecam okresowe bieganie jakichś sprawdzianów, choćby parkrunu
2) Żebyś wdrożyła trening siłowy - Daniels raczej o tym wiele nie pisze, ale to jest element, który szczególnie u kobiety będzie miał ogromne znaczenie. Ćwiczenia typu wwypady na jedną nogę, wstępowanie na ławeczkę, podskoki na jednej nodze z drugą opartą z tyłu na jakimś krześle, podskoki obunóż nogi naprzemiennie.

I traktuj to trochę "płynnie". Nie planuj już teraz wszystkiego w najdrobniejszych szczegółach.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Maraton na jesień wg planu Danielsa
Nowy postNapisane: Wt, 17 kwietnia 2018, 21:04 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): Wt, 17 kwietnia 2018, 14:52
Posty: 4
Dlatego właśnie zwróciłam się z prośbą o pomoc - wiedziałam, że coś tam trzeba „kreatywnie” pozmieniać, ale dobrze te decyzje skonsultować z kimś o większym doświadczeniu niż moje.

1. Ok, o tym będę pamiętać i wdrożę.
2. Postaram się i mam nadzieję, że na samych staraniach się nie skończy (no cóż… nie jest to mój ulubiony typ treningu, ale jednak widzę jego sens).

Nie taki był mój zamysł, żeby już teraz zaplanować każdy dzień co do pół kilometra ;) Wieeele się może po drodze pozmieniać i jestem tego świadoma. I nawet jeśli coś trzeba będzie modyfikować (a że tak będzie, to jestem niemal pewna), to dobrze wiedzieć, że jest jakiś tam obrany kierunek. Myślę, że takie rozplanowanie było mi też potrzebne od strony mentalnej – nigdy nie przygotowywałam się do maratonu i uświadomienie sobie tego, co przede mną, a także tego, że przynajmniej w założeniu wiem, co robić, jest w pewien sposób mobilizujące i dodaje też trochę pewności.

Raz jeszcze dziękuję za wskazówki!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Maraton na jesień wg planu Danielsa
Nowy postNapisane: Wt, 17 kwietnia 2018, 21:08 
Online
Redaktor Naczelny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 10 lipca 2002, 15:20
Posty: 29456
Lokalizacja: Polska cała :)
Oczywiście, planowanie jest wazne, ja do mojego debiutu miałem wszystko zaplanowane na 3 miesiące przed :)
Co do siły - wiem, że to nudne. Staraj sie to robić tuż po treningu biegowym, kiedy jesteś rozgrzana.

_________________
Bieganie.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Maraton na jesień wg planu Danielsa
Nowy postNapisane: Wt, 17 kwietnia 2018, 21:21 
Offline
Rozgrzewający Się
Rozgrzewający Się

Dołączył(a): Wt, 17 kwietnia 2018, 14:52
Posty: 4
Tak to właśnie planowałam z tą siłą, bo wydaje mi się, że wtedy będzie mi się do tego stosunkowo najłatwiej zmobilizować. Już przy samym wyobrażeniu, że miałabym do tego robić "specjalne" podejście, wiem, jak by się to skończyło :tonieja:


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL