Witam serdecznie sympatyków sportów ekstremalnych.Przepraszam za tak długą ciszę ale było to spowodowane moją operacją kolana (to efekt uboczny eliminacji do ST 2001 w Krakowie )
Świnoujście 04.10.2001
SPRAWOZDANIE Z PRZYGOTOWAŃ I PRZEBIEGU
1 EKSTREMALNEGO RAJDU ORŁA BIELIKA
Na całym świecie rośnie popularność imprez łączących w sobie wiele dyscyplin turystycznych w połączenie z przebywaniem na łonie natury. Jazda rowerem, bieg w terenie oraz pływanie kajakiem to jedne z najpopularniejszych dyscyplin turystycznych nie tylko na świecie, ale i w Polsce. Województwo Zachodniopomorskie posiada wiele znakomicie nadających się miejsce do organizacji tego typu imprez. Niewątpliwie jednym z takich miejsc jest rejon wyspy Wolin i Uznam z połączeniem akwenu wodnego, jakim jest Zalew Szczeciński. Dobrze rozwinięta sieć szlaków turystycznych na terenie WPN pozwala wytyczyć trasy piesze, które zaspokoją nawet najwybredniejszych turystów. Rejon Starej Świny i Jez. Wicko Wielkie z dużą ilością kanałów nadaje się znakomicie do uprawiania turystyki kajakowej. Rejon Świnoujścia i Międzyzdrojów posiada szereg atrakcji turystycznych, które przyciągają, co roku wielu turystów. Są to między innymi: latarnia morska, falochron, forty obronne, najszersza plaża na polskim wybrzeżu, molo, aleja gwiazd, wybrzeże klifowe, WPN, Jez. Czajcze, Jez. Turkusowe. Przejście graniczne Świnoujście - Ahbeck umożliwia skorzystanie z ścieżek rowerowych usytuowanych na niemieckiej stronie wyspy Uznam. Na pomysł zorganizowania rajdu składającego się z trasy pieszej, rowerowej i kajakowej z jednoczesnym połączeniem umiejętności posługiwania się mapą i kompasem wpadłem w 2000 roku na ST 2000. Najpierw był pomysł zorganizowania takich zawodów dla funkcjonariuszy Straży Granicznej jednak moi przełożeni nie zgodzili się na organizacje rajdu. Po przedstawieniu pomysłu vice prezydentowi Urzędu Miasta Panu Ryszardowi Teteryczowi i członkowi Zarządu Miasta Panu Jarosławowi Specjalskiemu uzyskałem akceptację z ich strony oraz zapewnienie pomocy w organizacji rajdu. Do organizacji rajdu zaprosiłem właścicieli Ośrodka Wędkarsko-Wypoczynkowego Marina- Karsibór, Komendę Hufca ZHP, Młodzieżowy Dom Kultury. Głównym organizatorem został Zarząd Miasta Świnoujścia. Bazą rajdu była Marina skąd wypożyczyliśmy kajaki oraz gdzie zawodnicy nocowali i spożywali posiłki. Informacje o planowanym rajdzie ukazały się Głosie Szczecińskim, Kurierze Szczecińskim, Wyspiarzu i Nowym Wyspiarzu a także na stronie internetowej
www.bieganie.pl . Szczegółowy regulamin został umieszczony na stronie internetowej
www.marina.uznam.net.pl. Chęć udziału w rajdzie zgłosiło około 50 drużyn z całej Polski oraz jedna drużyna z Litwy. Z uwagi na ilość posiadanych kajaków dopuściliśmy do rywalizacji 25 drużyn. Ostatecznie w rajdzie wzięło udział 23 drużyny z Warszawy 6, Łodzi 2, Polic 2, po 1 z Gdańska, Poznania, Wrocławia, Szczecina, Jeleniej Góry, Międzyzdrojów, Nowego Czarnowa oraz 5 drużyn ze Świnoujścia. Jedna drużyna reprezentowała media tj. Gazetę Wyborczą. Celem rajdu była między innymi prezentacja walorów krajoznawczych wysp Wolin, Uznam, Zalewu Szczecińskiego a także takich miejscowości jak Świnoujście czy Międzyzdroje. Po kilkumiesięcznych przygotowaniach w dniach 31.08.2001-01.09.2001 odbył się 1 Ekstremalny Rajd Orła Bielika . Drużyny dwuosobowe miały do pokonania trasę 175 kilometrową podzieloną na trzy etapy. Start honorowy miał miejsce o godz. 13.30 na placu Adama Mickiewicza przed Urzędem Miasta Świnoujścia. W uroczystości otwarcia rajdu wzięła udział Pani poseł na sejm RP Elżbieta Piela-Mielczarek oraz władze miasta w osobach Pana Ryszarda Teterycza i Jarosława Specjalskiego. Sygnałem do startu był wystrzał armatni przygotowany przez Towarzystwo Przyjaciół Fortów. Następnie zawodnicy w asyście policyjnych motocykli i radiowozu przejechali rowerami przez centrum miasta na przeprawę promową. Poważna rywalizacja zaczęła się po przepłynięciu promem na Warszowie, gdzie zawodnicy musieli zaliczyć punkty kontrolne na końcu falochronu wschodniego oraz musieli wbiec na latarnię morską. Po tym wyczerpującym biegu w górę i w dół drużyny rowerami udały się do Mariny. Następnie zawodnicy musieli przepłynąć kajakami odcinek około 25 km po kanałach Starej Świny i Jez. Wicko Wielkie. Niestety, ale z na tym odcinku dużo zależało od szczęśliwego wylosowania dobrego kajaku. Brak jednakowych kajaków spowodował, że cześć drużyn otrzymała kajaki starszego typu po kilku naprawach, mało sterowne, co wyraźnie utrudniało utrzymanie prawidłowego kursu. Pogoda nie rozpieszczała zawodników. Najpierw na etapie kajakowym zawodnicy oprócz dystansu do przepłynięcia musieli zmagać się z silnym wiatrem i dużymi falami. Najlepiej z tymi warunkami na wodzie poradziła sobie drużyna Podkarpaci Paweł Błażowski i Marek Grzybowski z Warszawy, którzy śpiewając szanty pokonali odcinek kajakowy w 1 godz. i 56 minut. Nad drugim zespołem mieli oni przewagę 6 minut. Po etapie kajakowym zawodnicy ruszyli rowerami do stanicy w Łunowie skąd zaczynał się etap pieszy. Trasę pieszą zaplanowano w porze nocnej. Odcinek 50 km po Wolińskim Parku Narodowym został poprowadzony między innymi plażą z Międzyzdrojów do Wisełki, następnie w pobliżu Jez. Czajczego do Dargobądzia, Karnocic, Lubinia i nad Jez. Turkusowe. Na tym odcinku pogoda znowu dała znać o sobie i w godzinach wieczornych zaczął padać deszcz, który ustał dopiero nad ranem. Odcinek ten okazał się pechowy dla trzech drużyn, które zrezygnowały z powodu kontuzji i otarć stóp. Po tym etapie na pierwsze miejsce wyszła drużyna Trans Plus I z Łodzi. Ostatni etap to odcinek 70 km rowerami, który wytyczony był między innymi na terenie Niemiec. Tam też rozstrzygnęła się rywalizacja o pierwsze miejsca w rajdzie. Drużyna z Łodzi straciła pierwsze miejsce na rzecz drużyny z Warszawy, jednak utrzymywali oni kontakt wzrokowy z rywalami. Ambicja i wola zwycięstwa drużyny z Łodzi doprowadziły do bardzo groźnie wyglądającego wypadku. Jeden z zawodników łódzkich w porę nie zauważył barierek na ścieżce rowerowej i miał groźny upadek. Niestety upadek ten spowodował, że drużyna z Łodzi straciła kilkanaście minut. Na szczęście kask prawdopodobnie uratował zawodnika od poważnego urazu głowy. Przez kilkanaście minut nie można było opanować krwawienia z nosa po zrobieniu prowizorycznego opatrunku drużyna ruszyła dalej. Mimo tych obrażeń drużyna Trans Plus I dotarła do mety. Na szczęście badania w szpitalu nie wykazały poważniejszych obrażeń. Niestety ale później już w domu okazało się, że tak naprawdę to obrażenia były dość poważne. Z tego co wiem stan zdrowia Michała jest już dużo lepszy. Przy okazji życzę mu jak najszybszego dojścia do pełni zdrowia. Końcowa klasyfikacja rajdu przedstawia się następująco, pierwsze miejsce przypadło drużynie Podkarpaci Pawłowi Błażowskiemu i Markowi Grzybowskiemu z Warszawy, którzy pokonali wytyczoną trasę w 16 godz. i 24 minut, tuż za nimi finiszowała drużyna Trans Plus I z Łodzi w składzie Maciej Tracz i Michał Kiełbasiński w czasie 16 godz. i 38 minut tracąc do zwycięzców tylko 14 minut. Trzecie miejsce zajęły drużyny: Czarny Bawół z Nowego Czarowna w składzie Adam Kuzyni i Dariusz Żyłko oraz Trans Plus II z Łodzi w składzie Janusz Rzeźnik i Paweł Łyczak z czasem 17 godz. i 19 minut. Ogółem z 23 drużyn, które stanęły na starcie rajd ukończyło 16. Ostatnia drużyna straciła do pierwszej drużyny 4 godz. i 36 minut. Głównym powodem nie ukończenia rajdu przez 6 drużyn były kontuzje i otarcia stóp a ponadto awarie rowerów. Największymi pechowcami była drużyna Gazety Wyborczej Michał Rembas i Piotr Rybczyński, którzy tuż po starcie honorowym i dojeździe na rowerach do pierwszego etapu kajakowego złapali cztery gumy tracąc do pierwszego zespołu ponad półtorej godziny. Jako organizatorzy celowo nie przygotowaliśmy wartościowych nagród. Według nas wartościowe nagrody byłyby magnesem dla zawodowców w tych dyscyplinach. Ideą tego rajdu jest jak największy udział entuzjastów tej formy spędzania czasu wolnego. Niestety mimo tego znalazła się drużyna z której jeden zawodnik część trasy przejechał samochodem. Jest to nauczka i w przyszłym roku postaramy się wyeliminować takie przypadki. Każdy uczestnik rajdu otrzymał pamiątki i drobne upominki ufundowane przez władze miasta.. Były także drobne nagrody i tak właściciel Mariny zaprosił pierwszy zespół na weekend, właściciele sklepu rowerowego FINISH, sieci sklepów TOP, sportowego HEROS ufundowali drobny sprzęt sportowy. Trzy pierwsze drużyny otrzymały puchary ufundowane przez Prezydenta Miasta Świnoujścia. Rozpoczęcie, zakończenie i przebieg rywalizacji śledziły ekipy telewizyjne TVN, Telewizji Słowianin i Świnoujścia a także radio RMF FM, które nadało kilkuminutową relację z wypowiedziami sędziów i zawodników. Lokalne telewizje wyemitowały obszerne relacje z rajdu, natomiast TVN wyemitowały w programie ogólnopolskim relację kilku minutową. Ponadto w Gazecie Wyborczej, Głosie Szczecińskim, Kurierze Szczecińskim, Wyspiarzu oraz Nowym Wyspiarzu ukazały się relacje z rajdu. Aktualnie w przygotowaniu jest relacja do książki autorstwa Janusza Czerwińskiego Księga Przygody, która zostanie wydana na początku 2002 roku. Łączny koszt rajdu wyniósł 9 390 zł.
1) Koszt wynajęcia kajaków, noclegi i posiłki dla zawodników - 2990 zł
2) Zakupienie koszulek dla sędziów i zawodników oraz wykonanie nadruków
reklamowych z logo rajdu i herbem Świnoujścia- 1500 zł
3) Suchy prowiant dla sędziów. 400 zł
4) Dofinansowanie pożegnalnego ogniska 400 zł
5) Nagrody rzeczowe (sprzęt sportowy, zaproszenia na weekend do Ś-cia) 1500 zł
6) Opracowanie i wydrukowanie plakatu reklamowego.1100 zł
7) Upominki dla każdego zawodnika, puchary.950 zł
8) Wykonanie kolorowych kserokopii map dla drużyn.550 zł
Nie zostały wliczone koszty poniesione przez Straż Graniczną w związku z wykorzystaniem samochodu służbowego do rozwiezienia sędziów na punkty kontrolne oraz czas pracy pontonu, który zabezpieczał odcinek kajakowy. Ponadto sponsor prywatny oddał do dyspozycji organizatorów trzy łodzie motorowe, które także zabezpieczały trasę kajakową.
Realizacja wydatków:
Poz.1-wpisowe uczestników rajdu
Poz.2-firmy żeglugowe: Żegluga Pomorska, Adler Schiffe, Oderhaff Reederei Peters.
Poz.3-sponsor prywatny
Poz.4-sponsor prywatny
Poz.5-sklep rowerowy Finish, sklep sportowy Hermes, sieć sklepów TOP,
Hotel Albatros, Ośrodek Wędkarsko-Wypoczynkowy Marina
Poz.6-sklepy sieci TOP, Finish, Hermes, hotel Fontane, Wydz. Promocji UM.
Poz.7-Urząd Miasta Świnoujścia
Poz.8-Urząd Miasta Świnoujścia
WNIOSKI I PROPOZYCJE
Komitet organizacyjny rajdu tuż po jego zakończeniu przeprowadził szereg rozmów z wieloma osobami na temat dalszych losów rajdu. Wszyscy rozmówcy bardzo pozytywnie wypowiedzieli się o tej inicjatywie, która wyszła od grupy zapaleńców, mieszkańców naszego miasta. Zawodnicy biorący udział w rajdzie zapowiedzieli swój start, w przyszłym roku. Wiele telefonów otrzymaliśmy po ukazaniu się relacji w telewizji, radiu i prasie, wśród nich przeważały pytania o przyszłoroczną edycję rajdu. Relacje uczestników i obserwatorów dają podstawy przypuszczać, że zainteresowanie w przyszłym roku będzie jeszcze większe. Jest to niewątpliwie efekt relacji telewizyjnych jak też informacji prasowych i internetowych. Jednak przede wszystkim trafnie zaproponowana formuła oraz sama organizacja jak i wspaniałe tereny do turystyki znajdujące się na wyspach Wolin i Uznam przyczyniły się do niewątpliwego sukcesu tej inicjatywy. Chcemy, aby rajd został włączony do programu imprez związanych z obchodami Dni Morza w 2002 a także do kalendarza imprez organizowanych przez PTTK na terenie Województwa Zachodniopomorskiego. Swój akces przystąpienia do organizacji rajdu w przyszłym roku potwierdziły władze miasta w osobach Pana Ryszarda Teterycza i Jarosława Specjalskiego, Prezes Zarządu Oddziału Morskiego PTTK w Świnoujściu Edward Rachfałowski, Komendant Hufca ZHP, Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury, Dyrektor O S i R Wyspiarz Klub Wysokogórski Watra. Komendanci Morskiego Oddziału SG w Gdańsku, Komendy Miejskiej Policji w Świnoujściu, Strażnicy SG w Międzyzdrojach zapewnili o pomocy w sprawnym przeprowadzeniu rajdu w przyszłym roku.
2 Ekstremalny Rajd Orła Bielika będzie imprezą sportowo-turystyczną. Celem rajdu będzie promocja naszego miasta, a także Województwa Zachodniopomorskiego jako wspaniałego terenu do uprawiania turystyki kwalifikowanej, wyłonienie drużyn godnych miana Drużyny Orła Bielika, prezentacja walorów krajoznawczych wysp Uznam i Wolin oraz akwenu wodnego, jakim jest Zalew Szczeciński. Planujemy, aby w przyszłym roku start honorowy nastąpi na rowerach przed Urzędem Miasta Świnoujścia. Następnie start ostry na plaży bieg 1500 m, potem pływanie około 400 m., rowerami 90 km. po terenie Niemiec, 5 km kajakiem, 50 km pieszo, 20 km kajakiem w tym przenoska kajaka na odległość 1000 m i na koniec 10 km rowerem w tym 7 km po plaży ostatnie punkty na falochronie i na latarni, meta w miejscu gdzie w tym roku był start ostry. Ponadto zawodnicy będą musieli zaliczyć zadania specjalne takie jak: pokonanie fosy mostem linowym, wejście po drabinie okrętowej na wysokość 12 m, zjazd na linie z wysokości 12 m, przejście fosy po wbitych palach, wejście na skarpę ziemną na wysokość 20 m przy pomocy liny, odnalezienie punktu kontrolnego w podziemiach fortu. Zadnia specjalne odbędą się na plaży w Świnoujściu i na terenie Świnoujskich fortów. Wszystko etapy wraz z zadaniami specjalnymi drużyny muszą zaliczyć w ciągu 24 godz. Przewidywane etapy działań komitetu organizacyjnego drugiej edycji rajdu:
1) Styczeń 2002- powołanie komitetu organizacyjnego, podział zadań, założenie strony internetowej rajdu, podjęcie rozmów z wybraną stacją telewizyjną i radiową na temat patronatu medialnego nad rajdem,
2) Luty-marzec 2002- wytyczenie trasy pieszej, rowerowej i kajakowej, opracowanie zadań specjalnych.
3) Kwiecień 2002- umieszczenie regulaminu w internecie, podpisanie umowy o patronat medialny z telewizja i radiem o zasięgu krajowym, przeprowadzenie ostatecznych rozmów ze sponsorami na temat ich udziału w rajdzie.
4) Maj 2002- wydanie plakatu reklamowego, sprawdzenie tras.
5) Czerwiec 2002- ponowne sprawdzenie tras, przygotowanie miejsc do zadań specjalnych, wyznaczenie sędziów na punkty kontrolne, szkolenie sędziów i wszystkich organizatorów rajdu na temat warunków bezpieczeństwa i udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
6) 28-29.06.2002- Termin rajdu.
7) Do 15.07.2002- Zakończenie rozliczeń finansowych, oddanie wypożyczonego sprzętu, opublikowanie wyników rajdu.
8) Wrzesień 2002- opracowanie sprawozdania z rajdu oraz wniosku-oferty realizacji zadania w 2003 dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, Zarządu Miasta Świnoujścia oraz Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania.
Relacje uczestników i obserwatorów dają podstawy przypuszczać, że zainteresowanie w przyszłym roku będzie jeszcze większe. Jest to niewątpliwie efekt relacji telewizyjnych jak też informacji prasowych i internetowych. Ważne jest, też to, że pomysł jak i realizacja była udziałem grupy zapaleńców mieszkańców Świnoujścia, którzy udowodnili, że przy wsparciu władz oraz małym nakładzie finansowym można zorganizować i przeprowadzić imprezę, która może i powinna wejść na stałe do kalendarza imprez organizowanych w naszym mieście. Organizatorami rajdu będą instytucje, które dają gwarancję realizacji zadania, i tak:
Dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury ze stanicą wodną w Łunowie oraz fachowo przygotowaną kadrą do organizacji tego typu imprez turystycznych, która zapewni prawidłowe przygotowanie rajdu i jego przebieg. Dyrektor Ośrodek Sportu i Rekreacji Wyspiarz, zapewni bezpieczeństwo zawodnikom podczas pływania w morzu. Oddział Morski PTTK ma w swoich szeregach wiele osób, które od wielu lat są organizatorami imprez turystycznych o zasięgu krajowym w turystyce kajakowej, pieszej i rowerowej. Doświadczenie tych osób daje gwarancję sprawnego przeprowadzenia rajdu. Komenda Hufca ZHP w Świnoujściu, która zapewni obsługę punktów kontrolnych a także zajmie się pomocą medyczną w razie potrzeby. Kadra instruktorska oraz harcerze posiadają niezbędny sprzęt potrzebny do zapewnienia obsługi punktów kontrolnych nawet przez kilkanaście godzin i to w porze nocnej. Funkcjonariusze Morskiego Oddziału SG w Gdańsku oraz członkowie Klubu Wysokogórskiego WATRA w Świnoujściu będą czuwali nad bezpieczeństwem zawodników podczas etapu kajakowego i wykonywania zadań specjalnych. Po zakończeniu rajdu i wręczeniu nagród był czas na rozmowy i wymianę uwag w tym krytycznych. Wszystkie uwagi starannie przeanalizowaliśmy i wiele z nich wykorzystamy w przyszłym roku. Wiem np., że obowiązek posiadania kasku będzie bezwzględny tak jak apteczka której posiadanie będzie sprawdzane na trasie. Nie będzie ani kilometra asfaltu na trasie pieszej. Zadania specjalne nie będą wymagały umiejętności wspinaczkowych będzie je mógł zaliczyć każdy z uczestników. Będzie więcej sędziów na trasie tak aby uniemożliwić podwiezienie zawodników samochodem. Odcinek pływania będzie na wodzie o głębokości 150 cm tak aby nawet w przypadku słabej umiejętności pływackich każdy mógł zaliczyć ten odcinek. Niestety ale nie będzie można wyeliminować kilku map będzie ich mniej niż w tym roku ale nie będzie to jedna. Miejsca szczególnie niebezpieczne będą oznaczone na mapie. Na koniec mam prośbę do wszystkich uczestników aby przesłali mi swoje inne uwagi które pomogą w organizacji kolejnej edycji rajdu na adres
rusak@uznam.net.pl Jeszcze jedna informacja dla uczestników, z uwagi na moją operację kolana certyfikat ukończenia rajdu, wycinki prasowe, szczegółowe wyniki i zdjęcia z rajdu zostaną przesłane pod koniec października i to w nietypowy sposób bo na płycie CD. Pozdrawiam wszystkich NAPIERACZY i do zobaczenia w czerwcu 2002.
Wiesław RUSAK
Tel.0601891616, 091-3222234
72-600 Świnoujście
ul. Szkolna 13 a/