Strona 1 z 2
Pytanie z fizyki
: 03 maja 2004, 16:26
autor: PAwel
Do jakiego ciśnienia powinienem napompować dętkę w temperaturze 15 stopni celcjusza, żeby gdy wzrośnie temperatura do 30 stopni, ciśnienie w kole wynosiło 8 atmosfer?
Guy Lussac, czy coś w tym stylu?
Pytanie z fizyki
: 03 maja 2004, 16:56
autor: gato
p1/T1=p2/T2
273,15 +30/8=273,15 +15/x
x= 7,6
Pytanie z fizyki
: 03 maja 2004, 17:20
autor: stonoga
Czytałem kiedyś o kierowcy tira, który pompując opony zagapił sie i doszedł do 7 atmosfer. Leży w Łodzi na cmentarzu na Dołach.
Pytanie z fizyki
: 03 maja 2004, 20:02
autor: PAwel
ech, Stonoga, Stonoga
dzieki Gato za wzór. Znaczit, jak napompuję nad ranem do 7.6 atm. to nie powinno pęknąć na słońcu w południe (moja Conti GP 3000 mają maksa 8.5 atm.)?
A czy jesteś pewien, że to ciśnienie rośnie liniowo z temperaturą. No niby to logiczne, ale ten Guy Lussac to jednak był Francuzem, nie wiem czy można zaufać? Może jakiś naukowiec radziecki potwierdził tą teorię, to bym bardziej mógł zaufać.
Pytanie z fizyki
: 03 maja 2004, 20:12
autor: Jarro
Zależy na jakiej wysolości npm pompujesz w temp 15 i na jakiej wysokości npm chcesz mieć owe 8 atm.
Proponuję zakup manometru i częsty pomiar.
Pytanie z fizyki
: 03 maja 2004, 22:25
autor: spector
Eksplozja napompowanej przy +15st GP 3000 do 8atm jest b. malo prawdopodobna. Nawet gdy bedziemy jechac przy temp +30st cisnienie wzrosnie ale nie do poziomu jak wynikaloby to ze wzoru, bo podczas jazdy dziala chlodzenie.
Niebezpieczenstwo nam nie grozi bo opona ma pewien wspolczynnik bezpieczenstwa.
Swoje GP 3000 x 20mm czesto pompuje w domu w temp pokojowej na maxa do 11 atm.
Nawet podczas kilkugodzinnej jazdy przy +35 z opona nic sie nie dzieje. Czasami moze byc niespodzianka gdy tasma ochronna na obreczy jest stara, ma pekniecia lub
jest jedwabna i mamy lekka detke latex.
Kiedys detka w mojej GP3000x20 napompowana do 11 atm eksplodowala do srodka obreczy, w rejonie
otworu na szpryche (nowa jedwabna tasma rozszczepila sie i detka pekla tam z hukiem jak balon).
Nastapilo to po ok 10 min bezposredniego jej prazenia w sloncu przy +30 podczas przygotowan do jazdy.
Czasami dotyczy to starszych tasm plastykowych. Jesli boki opony GP 3000 nie sa uszkodzone
(sa one b.delikatne) to rozwalenie samej opony jest praktycznie niemozliwe - pod warunkiem,
ze nie wazymy 90 czy 100 kg. Mnie to nie dotyczy przy moich 65 kg.
Wazniejsza jest inspekcja bokow opony i tasmy ochronnej niz dokladny pomiar cisnienia. Jesli mamy obawy mozemy zalozyc tradycyjna detke zamiast cienkiej latexowej.
Spector
Pytanie z fizyki
: 04 maja 2004, 07:09
autor: wirek
A dlaczego do powietrza o ciśnieniu 7 atn stosujecie równania stanu gazu doskonałego?
Pytanie z fizyki
: 04 maja 2004, 11:58
autor: stachnie
Quote: from wirek on 8:09 am on May 4, 2004
A dlaczego do powietrza o ciśnieniu 7 atn stosujecie równania stanu gazu doskonałego?
A dlaczego nie? AFAIR w tych warunkach jest dość daleko od poprawek Van der Waalsa.
S.
Pytanie z fizyki
: 04 maja 2004, 13:40
autor: Pit
Ech Stachnie jak zobaczyłem, że sie dopisałeś do tematu z fizyki to juz byłem pewien, ze kwestia pompowania roweru nabierze nowej perspektywy:)
Ja bym jeszcze się zastanowił czy na pewno opony w czasie jazdy są chłodzone przez pęd powietrza czy raczej się mocno nagrzewają na skutek tarcia i wzór trzeba przeliczyć dla temperatury wyższej niż otoczenia?
Pytanie z fizyki
: 04 maja 2004, 14:10
autor: MarekC
kurcze jeszcze uwzględnijcie siłe Coriolisa!!!!
i
wpływ faz księzyca !!!
i
pływy !!
Pytanie z fizyki
: 04 maja 2004, 14:18
autor: stonoga
A gdy dzień słoneczny powinno się jeszcze uwzględnić pionowy rozklad temperatury nad rozgrzanym asfaltem. Wszak górna część opony znajduje się w innych warunkach termicznych niż dolna. Zatem wzór nie uwzględniający średnicy koła jest niedokładny.
Pytanie z fizyki
: 04 maja 2004, 15:07
autor: stachnie
Gradient temperatury może być istotny jedynie w przypadku bardzo wolnej jazdy, a w takim przypadku rowerzysta prawdopodobnie by się wywrócił. Myślę, że po prostu trzeba wziąć średnią temperaturę przypadającą na losowy odcinek koła.
Siła Coriolisa, fazy Księżyca i pływy raczej nie będą istotne ale pole magnetyczne Ziemi - kto wie? ;)
S.
Pytanie z fizyki
: 04 maja 2004, 17:17
autor: caryca
Pit bardzo slusznie zauwazyl ze tarcie moze byc duzo wazniejsze, ja bym jeszcze dodala wspolcznnik kola, tzn z czego jest zrobiona obrecz, bo czasami moze sie zmieniac wspolczinnik rozszerzalnosc materialu i wtedy ilosc atmosfer nie bedzie dokladna.
Pytanie z fizyki
: 04 maja 2004, 20:43
autor: Jarro
Pawle, a tak wogóle pomijając kwestię tarcia i współczynnik rozszerzalności gumy o których wspomina Caryca, to po co Ci / z całym szacunkiem / aż 8 atmosfer?.
Pytanie z fizyki
: 04 maja 2004, 23:06
autor: PAwel
po co?
mógłbym użyć dwóch wyjaśnień:
- wpływ autorytetu (Zbyszek zawsze pompuje przed zawodami na maksa)
- bo jakby w czasie jazdy uchodziło powietrze, to zanim zrobi się kapeć to więcej przejadę.
Pojawiły się w dyskusji już nazwiska Francuza i jakiegoś "van der" Holendra, ale dopóki nikt nie powoła się na badania naukowców radzieckich to nie będę pewien. W końcu wiele razy w historii radzieccy naukowcy demaskowali imperialistyczne i anturobotnicze knowania różnych pseudonaukowców na paski fabrykantów. W tym przypadku może im chodzić o nakłonienie sportowców robotników to przesadnego pompowania swoich jedynie słusznych rowerów w celu z jednej stronu narażenia ich na dodatkowe koszty zakupu nowych dętek, a z drugiej napędzenia sprzedaży fabrykantom dętek.
Dętkowym skrytodetonatorom mówimy nasze zdecydowane NIE!