2.Jak często odbywają się akcje, które wymagają użycia śmigłowca
przez TOPR? Kilka razy dziennie? Raz dziennie? Raz w tygodniu?
Kilka razy w miesiącu?
Odpowiedź:
Helikpter Sokół, który uległ katastrofie w 2003, był dzierżawiony bezpłatnie Lotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu i wykonywał nie tylko górskie akcje ratownicze. Ze strony www MSWiA wynika, że rocznie wykonał on 400 lotów ratunkowych. W piśmie TOPR skierowanym do Sejmu i Senatu wymienia się liczbę 300 lotów ratunkowych w ostatnim roku i 1255 lotów w latch 1982-1991. Wynika z tego, że w ostatnich latach liczba lotów ratunkowych dynamicznie rośnie.
3.Czy TOPR potrzebuje śmigłowca?
Odpowiedź:
TOPR nie potrzebuje śmigłowca na własność. TOPR potrzebuje mozliwości korzystania z helikoptera bez względu na to kto będzie jego właścicielem ale musi to być specjalistyczny helikopter do akcji górskich.
Byłoby wręcz idealnie gdyby taki śmigłowiec nie musiał być własnością TOPR a wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa lotniczego o większej flocie, które kontraktowało by usługi dla NFZ i TOPR. Jeden helikopter bowiem nie rozwiązuje do końca problemu z/w na konieczność czasowego wyłączania go z ruchu w związku z przeglądami, remontami itd.
4.Czy zakup śmigłowca dla TOPRu i używanie go tylko do ratownictwa w Tatrach to nie jest "niewłaściwa alokacja" niewielkich środków na ochronę zdrowia w Polsce?
Odpowiedź:
Tak. To było by miewłaściwe gdyby jeden śmigłowiec był używany tylko dla ratownictwa w Tatrach. Chcemy, żeby śmigłowiec przeznaczony do górskich akcji ratowniczych mógł też wykonywać wszystkie zadania z zakresu lotniczego ratownictwa medycznego w odległości 20 minut lotu, czyli na obszarze o średnicy 100 km. Tak było do tej pory i powinno być też w przyszłości.
Rozważana jest co prawda też możliwość używania jednego helikoptera tylko do akcji górskich ale odbywało by się to zarówno w Tatrach Polskich jak i w Słowackich tak aby było to ekonomicznie uzasadnione. Dokładnie chodzi o zakontraktowanie do górskich lotów ratunkowych w Polsce helikopterów słowackich. Ten model systemu jest aktualnie analizowany.
5.Czy zamiast tego nie powinno się stworzyć systemu, którego
elementem byłby zakup śmigłowca, który działałby na całym
Podhalu i ratował życie nie tylko turystów i wspinaczy w
Tatrach, ale też transportował chorych do szpitali z całego
rejonu? Czy nie byłoby to bardziej efektywne wykorzystanie tego
sprzętu?
Odpowiedź:
Taki jest właśnie cel naszej akcji.
6.Co o akcji "Śmigło dla Tatr" sądzi TOPR?
Odpowiedź:
Oto mail Naczelnika TOPR Jana Krzysztofa skierowany do nas 10.03.2004:
"Z dużym zainteresowaniem śledzę losy inicjatywy „Brytana” i innych, które pojawiają się na stronach związanych z górami. Zainteresowanie naszymi problemami jest dla nas niezwykle ważne. Na podstawie moich doświadczeń z ostatnich lat – jest to już kolejna tego typu inicjatywa – wydaje mi się, że pomysł zakupu śmigłowca jest zbyt ambitny. Koszt samego zakupu jest porównywalny z wysokością zbiórki podczas najpoważniejszej akcji charytatywnej prowadzonej przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Z drugiej strony prowadzimy w tej chwili remont naszego Sokoła i pojawi się w Zakopanem w czerwcu br. Myślę, że do czasu znalezienia innych rozwiązań problem posiadania samego sprzętu zostanie w ten sposób rozwiązany na co najmniej 2 lata (taki jest okres gwarancji poremontowej). Generalnie sprawa korzystania z odpowiedniego śmigłowca nie wiąże się bezpośrednio z zakupem samego sprzętu. Dobrym a być może lepszym rozwiązaniem jest współpraca z firmą lotniczą posiadającą odpowiednie śmigłowce i ich dzierżawa, lub inna forma najmu – najlepiej z pełną obsługą lotniczo – techniczną. Jeden śmigłowiec – nawet najlepszy – nie jest wystarczający. Wymagane jest zaplecze techniczne, a najlepiej inny śmigłowiec, który może zastąpić podstawowy np. podczas niezbędnych prac trwających często kilka tygodni czy miesięcy. Problemem jest finansowanie działalności śmigłowca (co najmniej 1do 1,5 mln zł. rocznie). I tu widzę duże pole do popisu dla akcji typu „obywatelskiego”.
Możliwości pozyskania takich środków poza zabiegami w MSWiA i MZ widzimy w następujących projektach;
Najpilniejszy problem to doprowadzenie do zmian w Ustawie o Ochronie Przyrody które umożliwią, lub wręcz nakażą konieczność przekazywania części wpływów z biletów wstępu do Tatrzańskiego Parku Narodowego. Ok. 50 gr (średnio 20%-25% ceny) z każdego biletu – to środki wystarczające na pokrycie kosztów funkcjonowania śmigłowca i być może stabilności finansowej TOPR. Dodatkowym argumentem jest fakt, że w ten sposób uzyskamy możliwość dofinansowania ratownictwa przez samych zainteresowanych. Nasze dotychczasowe działania w tym względzie również przy udziale MSWiA nie przyniosły pozytywnego rozwiązania. Wiem, że w tej chwili podjęliście działania w tym względzie, ale podejrzewam, że przy III czytaniu projektu wprowadzenie takiej zmiany może być trudne. Rozwiązanie widzę w przygotowaniu projektu obywatelskiego takiej zmiany. O ile się nie mylę poza samym projektem poprawki niezbędne jest uzyskanie 100 tys. podpisów i przekonanie parlamentarzystów do projektu. Tu z pewnością bez pomocy waszej inicjatywy nie jesteśmy w stanie nic zrobić.
Kolejnym projektem w którym widzę wielkie możliwości wykorzystania waszego potencjału to przygotowanie akcji umożliwiającej przekazywanie na rzecz TOPR 1 % płaconych podatków w ramach Ustawy o Organizacjach Pożytku Publicznego, która stworzyła takie możliwości. Niestety TOPR uzyska status takiej organizacji dopiero przed przyszłorocznym rozliczeniem obywateli z fiskusem, ale myślę, że da nam to czas na właściwe przygotowanie akcji.
Trzeci pomysł nad którym pracujemy, a chcemy uruchomić jeszcze tego lata to karta pod roboczym tytułem „karta przyjaciela TOPR”. Idea jest bardzo prosta; każdy kto przekaże na cele statutowe TOPR określoną kwotę (np. 30 do 50 zł rocznie) otrzyma imienną kartę, które w ramach naszych porozumień będzie uprawniała do korzystania z rabatów np. w określonych sklepach sportowo – turystycznych, czy zniżek w schroniskach (prowadzimy rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu).
Cały pomysł by był skuteczny musi się oprzeć na szerokiej dystrybucji takiej karty. I to jest kolejny pomysł do wspólnej realizacji.
Podsumowując proszę o wasze opinie na w/w tematy;
1. obywatelski projekt zmian w Ustawie o Ochronie Przyrody- przygotowanie projektu i zebranie 100 tysięcy podpisów
2. akcja promocyjna możliwości przekazywania 1% podatku na rzecz TOPR w ramach rozliczenia roku 2004 w miesiącach I-IV 2005 r.
3. promocja i rozpowszechnienie „karty przyjaciela TOPR”
Proszę o wszelkie uwagi i propozycje na powyższe tematy na adres
naczelnik@topr.pl.
Ze względu na dużą ilość pracy z pewnością nie będę w stanie odpowiedzieć na każdy e-mail, ale postaram się przekazywać kolejne informacje na stronie
www.topr.pl lub na forum brytana.
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam; Jan Krzysztof Naczelnik TOPR"