owsianka

Owsianka to wszechstronna i bardzo odżywcza propozycja śniadaniowa, szczególnie dla osób intensywnie trenujących bieganie. Stanowi wspaniałe źródło energii, która uwalnia się stopniowo w ciągu dnia. Zobaczmy zatem dlaczego warto jak najczęściej z niej korzystać.

 

Na pierwszy rzut oka owsianka nie wydaje się zbyt imponujący pomysłem na śniadanie. Jednakże jest ona bardzo dobra dla organizmu. Owsianka posiada duże ilości błonnika oraz mikroelementów, które poprawiają ogólny stan zdrowia oraz dostarczają energii, by aktywnie spędzić cały dzień. Co więcej, kiedy miesza się owsiankę z innymi składnikami odżywczymi, to szybko można się przekonać jak korzystnie wpływa na zdrowie i samopoczucie.

 

Owsianka ma stosunkowo niewiele kalorii.

 

Owsianka oferuje wiele składników odżywczych, a jednocześnie dostarcza do organizmu niewielką ilość kalorii. Pełna filiżanka ugotowanej owsianki ma zaledwie 159 kalorii, co stanowi niewielką część spożywanych kalorii każdego dnia. W tym przypadku z kalorii otrzymuje się 27 gramów ogólnych węglowodanów, z których czerpie się energię. Otrzymuje się również niewielką ilość białka oraz tłuszczu, czyli około 6 gramów białka na filiżankę płatków owsianych oraz 3 gramy tłuszczu.

 

Błonnik, który wypełnia.

 

Niektóre z większych korzyści zdrowotnych pochodzą ze sporej zawartości błonnika. Błonnik jest bardzo ważny, by posiłki stały się bardziej sycące, ponieważ pomaga wypełnić żołądek bez dodawania kalorii. Błonnik dzięki temu pomaga również uniknąć zaparć, poprzez uregulowanie trawienia. Rozpuszczalny błonnik w owsie ma związek również z cholesterolem, gdyż wypłukuje go z organizmu, co pomaga w kontrolowaniu poziomu cholesterolu we krwi. Filiżanka ugotowanej owsianki dostarcza 4 gramy błonnika, co stanowi około 15 procent dziennego zapotrzebowania na błonnik dla kobiet oraz 10 procent dziennego zapotrzebowania na błonnik dla mężczyzn.

 

Owies jest wzbogacony o składniki odżywcze.

 

Najlepiej kupować organiczną owsiankę w sklepach ze zdrową żywnością, by otrzymać więcej korzyści dla zdrowia. Na przykład ulepszona owsianka ma znaczne ilości dodanego wapnia i fosforu, czyli minerałów, które korzystnie wpływają na zdrowie kości. Owsianka jest także wzmocniona większą ilością żelaza, czyli minerału, który wspomaga metabolizm oraz odżywia czerwone krwinki. Jedzenie takiej owsianki gwarantuje również spore ilości witamin z grupy B, które pomagają wyprodukować energię oraz odgrywają ważną rolę w metabolizmie.

Możliwości wykorzystania w diecie.

 

Osoby, którym ciężko utrzymać się na diecie, powinny sięgnąć po owsiankę, gdyż to może rozwiązać problem ze znudzeniem dietą. Wszystko to dlatego, że owies pochłania zapachy i smaki dań, z którymi jest komponowana. Dlatego właśnie można jej nadać słodki lub pikantny smak.

 

Warto spróbować owsianki na słodko, którą przygotowuje się ze słodkim mlekiem, migdałami, kardamonem oraz posiekanymi wiśniami. Ciekawym pomysłem jest również przygotowanie owsianki na bulionie drobiowym, z dodatkiem salsy wykonanej z posiekanego awokado i plasterków kurczaka. Zimą warto jeść owsiankę na ciepło, a latem na zimno dla ochłody i jako zdrowy deser.

Owsianka nie tylko dla biegaczy.

 

Jak widać, owsianka to doskonała propozycja dietetyczna nie tyko dla biegaczy, ale również wszystkich innych, którym zależy na zdrowym odżywianiu.

 

Źródła:

1. https://www.healthline.com/nutrition/9-benefits-oats-oatmeal

2. https://en.wikipedia.org/wiki/Oat

Podziel się: Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+