Marchew to chyba podstawowy składnik mojego jadłospisu. Zupełnie nie ze względu na kwestie zdrowotne ale smakowe. Słodka, o fajnej strukturze zarówno na surowo jak i po ugotowaniu czy uduszeniu, sycąca. Ponieważ coś o tej marchwi postanowiłem napisać, więc zacząłem sprawdzać jakież to ma szczególne właściwości.

Jak piszą, jest podstawowym składnikiem wszystkich tzw „zdrowych” diet, czyli nie tylko mojej, pewnie ze względu na dużą liczbę przeciwutleniaczy, witamin, podobno zmniejsza ruchliwość komórek rakowych. Podobno także, co jest nietypowe, zyskuje podczas gotowania, ale z drugiej strony jak twierdził Montingnac rośnie jej indeks glikemiczny, więc wg niego coś za coś.

Zazwyczaj duszę pokrojoną jak na zdjęciu poniżej marchewkę pod przykryciem przez około 10-15 min, staram się, żeby była trochę al’dente ale żonie to nie pasuje, więc chyba częściej jest za miękka.
W zależności od wersji:
– wersja słona: duszę ją z sosem sojowym
– wersja kwaśna: z pastą Tom Yum, mocno wyczuwalna trawa cytrynowa
– wersja słodko-kwaśna: ze słodkim sosem chili

Duszę lub smażę też inne składniki, w większości oddzielnie lub pogrupowane wg podobnego czasu obróbki cieplnej (np czosnek z imbirem a cebula może ewentualnie być z papryką, to są moje prywatne zależności). Dzisiaj dodałem jeszcze gotowaną soczewicę i opcjonalnie trochę makaronu dla chętnych.

Ten wpis robię o 21:30, zjadłem dzisiaj sporą ilość marchwi i wieczorem przejdę się gdzieś mocniej przebiec. Ponieważ generalnie mało biegam to dla mnie fajną alternatywą jest interwał. Odcinki około 400m, odpoczynek jeszcze nie wiem, pewnie w marszu będę się starał trzymać jakiegoś stałego czasu, bo zejście do stałego założonego tętna jest dla mnie obecnie za trudne (tzn trening wyszedłby zbyt trudny, przerwy byłyby zbyt krótkie). Zdam może jutro relację jak poszło. Jeśli ktoś się zapyta o cel? Ogólna sprawność biegowa.

I na koniec zagadka. Jaka jest z punktu widzenia kucharza cecha wspólna wszystkich poniżej pokazanych, trochę przypadkowo wybranych roślin? Na zdjęciu: cukinia, figa, cebula, czosnek, imbir, marchewka.

warzywa11

Podziel się: Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+